|
 |
 |
|
Toplam Forum: 69
*** Toplam Konu: 30100
*** Toplam Mesaj: 148193 |
|
|
|
|
|
Gönderen |
|
|
BİR ŞEHİT ALİM.... SEYYİD KUTUP....... |
|
|
944 Mesaj -
|
|
|
SEYYÝD KUTUP (1906 - 1967)
Hacý ibrahim Kutub'un oðlu olan Seyid Kutup,1906'da Asyut kasabasýna baðlý Kalýa
köyündedünyaya geldi. Babasý köyde, sayýlan bir kiþi veVatan Partisinin bir üyesi
olarak bilinmekteydi.O zaman bu partinin baþkanlýðýnda Mustafa Ka-mil vardý. Hacý
Ýbrahim Kutup ziraatla uðraþýr,elde ettiði mahsulün bir kýsmýný satar bir kýsmýný
da fakirlere infak ederdi. Annesi ise çok mütedeyyin ve asil bir aileye mensup
birisiydi. Seyyid Kutub'a terbiyesiyle, sevgi ve þefkatiyle çok tesir etmiþti.
Seyyid Kutup'un Hamide ve Emine adlý iki kýzkardeþiyle Muhammed adýnda küçük
bir de erkek kardeþi vardý. Daha Kahire'de okurken babasýný kaybedince, annesinin
ve kardeþlerinin bütün mesuliyetleri onun üzerine yýkýlmýþ oluyordu. O bu durumdan oldukça sýkýlmýþtý. Bu sýkýntýdan biraz olsun kurtulmak için, annesini
Kahire'ye taþýnmaya razý eder ve Kahire`ye taþýnýrlar.1940'da annesinin ani vefatý
Seyid Kutup'u oldukça etkilemiþti. Kendisini. hayatta yalnýz hissetmeye baþlar. Bu
konudaki duygularýný bizzat kendisi bazý kitaplarýnda anlatmaktadýr.
SEYYÝD KUTUB'UN HAYATININ DÖNEMLERÝ
Seyyid Kutup'un hayatýný dört ana bölümde toplamak mümkündür. Bunlardan
birincisi doðumundan 1919'a kadar olan bölüm. Seyyid Kutup bu devrede babasýnýn
itinalý dini terbiyesi altýnda yetiþmiþti. Bir tarafta köylerindeki medreseye devam
ederken bir taraftan da babasýnýn özel terbiyesindeydi. Daha on yaþýna gelmeden
Kur'an-ý Kerim'in tamamýný ezberlemiþti.Seyyid Kutup'un hayatýndaki ikinci dönem
ise 1920 ve 1939 arasýndaki zamaný içermektedir. Bu dönemde Kahire'ye giderek
liseyi bitirir ve üniversiteye "Darul Ulum"a girer. Darul Ulum'a girmesindeki
maksadý arap dilinde ihtisas sahibi olmaktý. Kardeþi Muhammed Kutub'un "Küçük
Çýðlýklar" adlý kitabýnýn önsözünde de anlattýðý gibi Darul Ulum'da dört sene
okumuþtu. Burada okutulan dersler ise Tarih, Coðrafya, Arap edebiyatý, Ýngilizce,
Sosyaloji, Matematik, Fizik, Felsefe ve dini ilimlerdi.Seyyid Kutup'u okutan
hocalarýn baþýnda ise Mehdi Allame geliyordu. Bu zat Seyid Kutup'un "Þairin
hayattaki görevi" kitabýnýn ön sözünde þunlarý diyor: "Seyyid Kutup'un benim
talebem olmasý bana çok büyük bir mutluluk veriyor. Eðer hayatta benim ondan
baþka talebem olmasa bile onun varlýðý mutluluk olarak kafidir." Darul Ulum'dan
mezun olduktan sonra Milli Eðitim Bakanlýðýnda müfettiþ olarak görev alýr.Fakat bir
yazar olarak görevini daha iyi yapabilmek için görevde fazla kalmayarak istifa eder.
Bu sýralarda hemen hemen her konuda kendisini yetiþtirmek için okumaya daldýðýný
görürüz. Özellikle arapçaya çeþitli dillerden çevrilmiþ eserleri incelemekte ve
deðerlendirmeye tabi tutmaktaydý.
Çok geçmeden Seyyid Kutup da týpký Taha Hüseyin, Abbas Mahmut Akkad ve
Mustafa Sadýk Rafý gibi harika bir yazar,olarak ortaya çýkýyordu.Onun yazýlarý da
týpký ötekilerinki gibi ayný gazete ve dergilerde yayýnlanmaya baþlamýþtý.Seyyid
Kutup'un hayatýnýn üçüncü merhalesini ise 1939 ile 1951 yýllarý oluþturmaktâdýr.
Bizim görüþümüze göre bu dönem ayný zamanda Seyyid Kutup'un Ýslâmi
düþünceye dönüþünün de bir baþlangýcý oluyordu. 1939'da "El-Muktatif' dergisi
O'nun "Kur'an da Fennî Tasvir" adlý bir makalesini yayýnlamýþtý. Seyyid Kutup bu
yazýsýnda bazý ayetlerden örnekler vererek Kur'an'daki sanatsal güzellikleri ve onun
üstün icazýný ortaya koyuyordu.Bu yazýsýyla ayný zamanda Kur'an'da icaz olayýný
inkar eden Akkad'ýn görüþlerinden de ayrýlmýþ oluyordu. 1945 yýlýnda ayný konuda
iki kitap yayýnladý.
Seyyid Kutup bu kitaplarýnýn, almýþ olduðu dini terbiyenin bir semeresi olduðunu
açýkça itiraf etmekte, Kur'an'ýn uslubu ve harikalýðýyla kendisini uyandýrdýðýný kabul
etmektedir. O'na göre ilmi Kelamýn uslubu olan cedel, dinde pek neticeye
götürmemektedir. Çünkü akýl Kur'an'ýn inceliklerini ve harikalýklarýný tam olarak
anlamaktan acizdir. Arkasýndan "Sahrada" adlý bir kasidesini yayýnlayan Seyyid
Kutup, burada her þeyin bir tertip ve ölçüye göre yaratýldýðýný anlatmaktadýr.
1946'da "Ýþte Sahtekarlýk" diye bir kitabý daha yayýmlandý. Bu kitabýnda Abdullah
Ali el-Kasýmý ile iki konuda tartýþýyordu. Bunlardan birisi "Ýnsanýn yaratmak
konusundaki gücü" ikincisi ise "Ýnsanýn dinlere inanmasýydý". Akkad ve onun
gibileri makalelerinde genelde Abdullah Ali'nin kitabýný, dolayýsýyla fikirlerini
medhederken Seyid Kutup þiddetle tenkit ediyordu. Çünkü Abdullah Ali dinin
hayatýn gerçeklerine ters olduðunu, dine tabi olanlarýn gerilediklerini, özellikle
Ýslâmýn insaný gerilettiðini savunu yordu. Ýþte bundan dolayý Seyyid Kutup
Abdullah Ali'nin demogojilerine yazdýðý kitapda hücum ediyor, tenkit ediyor ve
onlarý çürütüyordu.
7 Ekimn 1946 da Seyid Kutup'un Ýslâmi fikre baþlangýç olarak deðerlendirilen
"Konum Dersleri" adýnda bir makalesi daha yayýnlanmýþtý. Seyyid Kutup bu
makalesinde Mýsýr'ýn toplum yapýsýnýn,siyasi, ahlaki ve sosyal yönlerden tenkidini
yaparak, müslümanlarý çalýþmaya çaðýrýyordu. Toplumun ýslahý için ne yapýlmasý
gerekiyorsa müslümanlarýn yapmak zorunda oluþunun Kur'an'ýn emri olduðunu
söyleyen Kutup delil olarak Allah'ýn þu ayet-i kerimesini gösterip tefsirini yapý-
yordu: "Sizden iyiliði emreden, kötülükten sakýndýran, bir topluluk olsun. Ýþte asýl
kurtuluþa erenler onlardýr. "
ÝSLAMA DOÐRU YÖNELÝÞ.
21 Ekim 1946 bu günkü medeniyeti tenkit ederek onun manevi deðerlerden
soyutlanmýþ, sadece maddi bir medeniyet olduðunu delillerle açýklýyordu. 1948'in
sonlarýnda ise "Ýslâmda Sosyal Adalet" kitabýný yayýmladý. Kutub bu kitabýnda
insanlýðýn arzu ettiði gerçek sosyal adaletin Ýslâmda olduðunu ve hakiki adaletin
Kur'an'ýn gölgesinden baþka hiç bir yerde olmadýðýný açýk açýk anlatarak hayatýn
her alanýnda olduðu gibi edebiyatýn dahi Ýslâmi ölçülerden kaynaklanmasý gerektiðini
vurguluyordu.
1949'da Amerika'ya giden Kutub iki buçuk yýl kaldý. Amerika'da kaldýðý bu müddet
içersinde Mýsýr'daki arkadaþý Tevfik el-Hakim'e gönderdiði mektuplarda Amerikan
toplumunu ve medeniyetini devamlý olarak tenkit ediyordu. Çünkü ; bu medeniyette
ruhi deðerlerden hiç bir þey yoktur,diyordu. Ayný mektuplarýnda "El Melik" adlý
kitabýný da tenkit ediyordu. Çünkü Kutup bu kitabý Ýslâmi fikirlerle yoðrulmadan
çok önce yazmýþtý.
Ýþte Seyyid Kutup arkadaþýna yazdýðý mektuplarda bu kitabýnin tenkidinde,
"keþke kitabýn konusu Yunan felsefesine göre deðilde, Ýslâmi ruhla yazýlmýþ
olsaydý. Ýnþallah gelecekteki konular,hayata, kainata ve insana özel bir bakýþ açýsý
olan Ýslâmdan kaynaklanýr" diyerek temennilerini de bildiriyordu. Buna göre
diyebiliriz ki Seyyid Kutup'un bu tarihten sonra edebiyata bakýþ açýsý
deðiþmiþtir.Çünkü hayatýnýn önceki dönemlerine baktýðýmýzda edebiyatý din ile ilgisi
olmayan bir güzellik olarak deðerlendirmekteydi. Fakat þimdi her þeyin olduðu gibi
edebiyatýn da tüm konularýný doðrudan doðruya Ýslâmdan almasý gerektiðini
söylemektedir.
1951 ile 1965 yýllarýný kapsayan zaman parçasý ise hayatýndaki dördüncü merhaleyi
oluþturuyordu. Kutup bu dönemde edebiyattan tamamensýyrýlarak Ýhvan-ý Müslimin
teþkilatýna katýlmýþtý. Abdulhakim Abidin'in anlattýðýna göre Seyyid Kutup artýk
Ýhvanýn bir fikir elemaný olmuþtu.Gerçi yönetici olarak Ihvanda hiç bir makamý
yoktu ama iyi bir müntesip olarak Ýhvanýn gazetelerinde ve dergilerinde halký
devamlý olarak Ýslâma davet ediyordu. Bir ara, 1954'deki tutuklanmasýndan önce
"Ýhvan-ý Müslimin" adlý gazete de yazý iþleri müdürlüðü yapmýþ, orada yazdýðý
yazýlarý bir araya getirerek birçok kitaplar oluþturmuþtu.Bu kitaplardan birkaçýný
burada zikretmeden geçemeyeceðiz:
1- Ýslâm ve Dünyaya bakýþ
2- Ýþte Din Budur
3- Ýstikbal Ýslâmýndýr.
Kutup ayrýca Ýhvan-ý Müslimin gazetesinde din ile devlet iþlerini birbirinden ayýrarak dini siyasetten uzak
tutan laik düþünceyi de þiddetle tenkit eder, siyaset baþkadýr, din baþkadýr sloganýnýn bir hikaye olduðunu
söyliyerek Ýslâmda böyle bir þey olmadýðýný haykýrýr. Çünkü Seyyid Kutup "Ýslâmýn kalplerde bir inanç ve
hayat için bir kanun olduðunu" vurguluyordu.Ezher üniversitesinin Kur'an-ý Kerim'i tefsir etmede taklidi
tutumunu da açýkça tenkit eden Kutub bu konuda þöyle diyordu:
"Bu gün bütün dünya sosyalizm ve kapitalizm gibi belirli sosyal fikirlerin peþinde gitmektedir.Onun için
Ezher üniversitesi Ýslâmi kültürü her yönüyle halka götürmelidir. Ýbadette, inanç ve hayatýn her alanýnda,
Ýslâmýn kendisine has, her türlü noksanlýklardan uzak ölçülerinin olduðunu izah etmelidir. Ýster siyasette
olsun, ister iktisatta ve ister cezalarda olsun Ýslâmýn hayatýn her konusu için ölçüler koyduðunu anlatmalý
ve Ýslâmý günlük hayata hakim kýlmak için çalýþmalar yapmalýdýr.
SEYYÝD KUTUB'UN ÞEHADETÝ
Seyyid Kutup Ýslâma inanmýþ ve inandýðý davanýn gerçekleþmesi için de bir çok çalýþmalar yapmýþ
büyük bir mücahitti. 27 Kasým 1954'de, Ýhvan-ý Müslimin Mýsýr devlet baþkaný Cemal Abdunnasýr'a
suikast giriþimiyle itham edildiðinde Seyyid Kutup'da Ýhvan-ý Müslimin saflarýna katýlmýþtý.Bundan dolayý
Ýhvan-ý Müslimine mensup birçok müslümanla birlikte Seyyid Kutup'da tutuklandý. Yapýlan yargýlamanýn
neticesinde Seyyid Kutup'a aðýr iþlerde çalýþtýrýlmakla birlikte on beþ sene aðýr hapis cezasý verildi. Artýk
Seyid Kutup Kahire'den bir kaç km. uzakta "Limanneze" hapishanesinde yaþamaya baþlamýþtý. On sene
hapis yattýktan sonra o zamanýn Irak devlet baþkaný Abdusselam'ýn Abdunnasýr'ý ziyaret ederek Seyyid
Kutup'u serbest býrakmasýný istemesi üzerine Kutub 1964'de serbest býrakýldý.Hapisten çýkan Kutub
1965'de "Yoldaki Ýþaretler" adlý kitabýný yayýmlayýnca tekrar tutuklanýr.
Bu tutuklamada yine Ýhvan-ý Müsliminden bir çok müslüman vardý. Gerekçe olarakta Ýhvan-ý Müsliminin
devlete karþý darbe giriþimini ileri sürerek Ýhvaný ve Seyyid Kutup'u darbecilikle itham ediyorlardý.
22 Aðustos 1966'da Seyyid Kutup'a idam cezasý verildiðinde, Assam el Attarin kitabýnda anlattýðýna
göre Kutub bu kararý tebessüm ve Allah'a kavuþmanýn verdiði büyük bir mutlulukla karþýlamýþtý.
Muhammed Ali Eenna'nýn dediðine göre Seyyid Kutup'un asýlmasýna asýl sebep Yoldaki Ýþaretler adlý
kitabý idi.
Seyyid Kutup'a verilen bu idam kararý, Ýslâm alemine yayýldýðýnda Pakîstan'da Karaçi içinde Cemaati
Ýslâminin mepsuplarý tarafýndan bir yürüyüþ tertiplenmiþ ve olay kýnânarak Abdunnasýr'dan kararý yeniden
gözden geçirmesi istenmiþtir.
Ayrýca yine Pakistan'da "Meclisi Nizami Ýslâm", "Cemaati Ýslâmi", "Cemaati Avami"de bu kararý ayný
þekilde kýnamýþlardý. Diðer taraftan Ýngiltere'de Rabitatül Ýslâm, Lübnan'da "Cemaatý Ýslâm" teþkilatý,
Ürdün'de birçok dini þahsiyetler, Sudan'da Seyyid Allal El Fasi ve Ýstiklal partisi baþkaný Ahmet el-Hatib,
Irak'taki Rabýtanýn baþkaný Þeyh Emcek Eczzehavi ve bir çok Ýslâm alimleri Abdunnasýr'ý bu kararýndan
dolayý kýnamýþ ve vaz geçmesi için ikaz etmiþlerdi.
Bütün bunlara raðmen 9 Aðustos 1967 sabahý Lübnandaki "Ennebar"gazetesiyle Mýsýr'daki "Elehram"
gazetesi idam haberini þu cümlelerle veriyorlardý.
"...Çelik miðferli askerlerden bir grup hazýrlanýp, aðýr silahlar artýrýlarak Kahire hapishanesinin etrafinda bir
hisar oluþturuldu. Gazetecilerin hapishaneye giriþi yasaklandý. Seyyid Kutup idam edildikten sonra da
gazetecilerden bölgenin terk edilmesi istendi."Seyyid Kutup bir çok kýymetli kitap yazmýþtý.Baþta Kur'an-ý
Kerimin bir tefsiri olan "Fizilal-i Kur'an" olmak üzere hemen hemen her konuda
eseri vardýr. Özellikle Ýslâmi konularda, edebiyat ve eðitim konularýndaki eserleri daha çoktur.Bunlardan
hemen hemen hepsi de türkçeye çevrilmiþtir.
Allah ondan ve onun gibi mücahidlerden razý olsun.
wesselam
|
Gönderen: 26.05.2007 - 17:02 |
|
|
seyyid kutubı 21.yyılda anlamak. |
|
|
66 Mesaj -
|
|
|
muhammed yusanýn bu yazýsýný büyük bir zevkle ama içimde kopan binbir feryatla okudum.islama olan kin ve akýlalmaz iftiralar her zaman yeni deðerler üretmeye çalýþan alimleri vurmaktadýr.peki sebeb nedir?
bu düþmanlýk niye? dinimizi terör dini haline getirmeye çalýþanlar hiçmi düþünmüyorlar.ALLAH hangi vaadini tutmadý ki bu inkarcýlara verdiði cehennem vaadini tutmayacak.islam düþünme dinidir.aramak bulmak ve bulduðu bilgileri kardeþlerimizle paylaþma dinidir.herkesin korktuðu gibi gerçek islam insanlýðý hiçbir zaman geriletmemiþtir.hepimiz biliriz ki ilk ayet oku dur.bu hangi kutsal kitapta var.dini kendi rant aracý olarak görmek isteyenler ileride daha korkunç fitnelere sebeb olacaklardýr.
seyyid kutup dönemindeki alim geçinenlerle mücadelesinde çeþitli iftiralara uðradýðý kesin gözüküyor.þimdiki medyanýn ýlýmlý islam denilen saçmalýklarýn versiyonlarýndan biriydi onu idama ve þehadete götüren.size soruyorum islamýn temelinde þiddet mi varda ýlýmlýsý serti olacak?bir insana sen þu görüþü paylaþtýðýn için bizden deðilsin lafý vb.ne bile karþý olan bir din nasýl þiddet içerebilir.yazýk bu insanlara ki kanýný akýttýðý onca masumunda günahlarýný üstlerine almaktadýrlar.
önümüzde daðlar gibi sorunlar varken ülkemizin düþtüðü acziyete bakýn.c.baþkaný eþi türbanlý olursaç.kayaya çýkar mý çýkamazmý?alýn size çok bilinmeyenli denklem sorusu.ülke insanýnýn erozyana uðrayan rencide edilen imanýný nasýl tamir etmeyi düþünüyorlar.kendilerini ingiltere parlementosundamý zannediyor bunlar.yoksa fransada mý.bunu diyenlerde çocuk deðil.yaþýný baþýný almýþ koca adamlar.tamam bazý þeyleri kabul etmiyorsunuz saygý denen þeyi ne zaman unuttunuz?k.savaþýnýn ölümsüz simalarýndan sütçü imamýn niye düþmana kurþun sýktýðýný bilmez gibi konuþuyorsunuz.veyahut atatürkün boþandýðý eþi latife hanýmýn baþ örtülü olduðunu ve paþanýn eþini devlet iþine karýþtýðý için boþadýðýný baþörtüsü için deðil.gerçekten yazýk.seyyid kutubu ben bu açýdan deðerlendirmek istedim.
|
Gönderen: 28.05.2007 - 16:06 |
|
|
Şu an Yok üye ve 972 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 12:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.
[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye] |
|
 |
|
Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve
afiyet dolu ömür dileriz:
timuçin06 (58), keslik (61), yunus_vuslat (42), mekom (54), gülengül (51), mehmet61301 (64), Nihat1970 (55), AHMET SAKARYA (45), tunc (36), melekduyar (48), ilk1adres (37), agamda (62), cile (49), toprakscs_ (30), karademir66 (45), CENNETyolu (40), doktorfatih (52), yav65 (60), hüzün_cicegi (41), yakup_ozdemir (44), Muazzez (34), cacabey (41), yildizelektroni.. (46), EFSUN (46), buraksakin (43), KalpPrensesi (39), fatihmustafa (39), mürsid (56), semakayran (40), nihat_1973 (52), gurbetteyim (48), teslimiyet (38), Hizmet (44), eagle38 (50), muzosat (56), Beykurt (61), SHaDeeD (39), Rambo06 (42), cömert (54), haydar_arslan (56), Mevlevi-i (43), ysipal (61), Leyla_karanlik (42), Mechul_Man (52), CILEKES_28 (63), bilgin_dk (57), fatmagul (47), onur tatli (39), necmi efe (61), EnginNAMLI (50), auluocak (53), OzkanCelik (40), mevlana_cocugu (38) |
|
|
|
 |
|