generique stromectol lopinavir ritonavir generique rhinocorthydroxychloroquine stromectol 3tc abilify aceon acepril acerpes achromycine aciphex acivir acnecolor acnefuge acticin actigall actisite active pack actonel actoplus met actos acular adalat cc adalat adapress adartrel adcirca addyi adipur advair diskus advair rotahaler aerius aerodiol aggrenox agofenac agoprim agopton agorex airol airomir akneroxid aknex aknin n aknoral albenza
     
     

0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » SERBEST KÜRSÜ » İşte hurafe listesi...

önceki konu   diğer konu
16 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
İşte hurafe listesi...
Moderator


4254 Mesaj -
Ýþte hurafe listesi...
Diyanet, yayýnladýðý kitapta halkýn yanlýþ bildiði inanýþlarý açýkladý. Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý, hurafelere karþý halký bilinçlendirmek amacýyla harekete geçti. Diyanet, "21. Yüzyýl Türkiyesi'nde Hurafeler" adý altýnda hazýrladýðý kitapta, halkýn yanlýþ bildiði inanýþlarý açýkladý. Diyanet, cenazenin 7., 40., 52. gecesi ile ölüm yýldönümünde hatim ve mevlit okutmayý, türbe ve yatýrlardan medet ummayý, yeni doðan çocuðun dindar olmasý için göbek baðýnýn cami avlusuna býrakýlmasýný hurafe saydý. Diyanet'e göre nazar boncuðu ve muska takmak, loðusa kadýný kýrký çýkana kadar yalnýz býrakmamak, cami duvarýný öpmek, iki bayram arasý nikahý uðursuzluk saymak da hurafe.
"BÝLGÝSÝZLÝK, HURAFELERÝN TUZAÐINA ÝTER"
Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý, hurafelere karþý savaþ açtý. Halký hurafelere karþý bilinçlendirmek için kollarý sývayan Diyanet, bu amaçla "21. Yüzyýl Türkiyesi'nde Hurafeler" adý altýnda kitap hazýrladý. Kitabýn giriþ bölümünde mantýki tabaný olmayan, gerçek hayatla iliþkisi bulunmayan inanç ve uygulamalarýn izlerinin tüm dinlerde görülebileceðine iþaret edilerek, bilgisizlik, yalnýzlýk, çaresizlik, zorda kalmýþlýk, korku, üzüntü, hastalýk, sýkýntý ve felaketlerin insanlarý hurafelerin tuzaðýna ittiði kaydedildi. Bilgisizliðin, batýl inanýþlarýn, mesnetsiz yorumlarýn ve çarpýk anlayýþlarýn düþünce dünyasýnda kök salmasýna zemin hazýrladýðýna vurgu yapýlan kitapta, "Baþkanlýðýmýz, inanç, düþünce ve sosyal hayatýmýzý etkileyen hurafeler konusuna önem vermiþ, toplumu din konusunda ana kaynaklara dayalý doðru bilgi ile aydýnlatmayý, dinimizin yasakladýðý hurafelerin inançlarýmýza karýþmamasý için gerekli tedbirleri almayý bir sorumluluk kabul etmiþtir" denildi.
"NAZAR BONCUÐU HURAFEDÝR"
Diyanet, ýþýklý ortamlarýn az olduðu zamanda kesilen týrnaðýn kaybolmasý ve çocuklar tarafýndan yutulmasý, yiyecek-içecek gibi þeylere karýþmasýnýn önlenmesi gibi anlamlý gerekçelerle akþamlarý týrnak kesmenin iyi karþýlanmadýðýný ancak bunun yerini tamamen dini içerikli etmenlere býraktýðýný hatýrlattý. "Gece týrnak kesenin baþýna kötü þeyler geleceðini ve günah olduðunu söylemek hurafedir" diyen Diyanet, insanlarýn nazar deðmesinden korkarak, nazar boncuðu takmasýný, muska taþýmasýný da hurafe saydý.
"HAYVAN SESÝNÝ DEPREM HABERCÝSÝ SAYMAK DA HURAFE"
Kitapta, tabiat olaylarýnýn nedenleri ve eþyalarýn tabiatýndaki özellikler bilinmediði için tabiat olaylarý veya eþyaya insanlar tarafýndan farklý anlamlar yüklenildiði ve bazý tepkiler geliþtirildiði belirtilerek, "Hayvanlarýn çýkardýðý seslerin olumsuzluklara iþaret etmesi, ay ve güneþ tutulmasýnýn kötülüklere ve gazaba yorumlanmasý ve bir an önce bu durumun deðiþmesi için silahla atýþ yapýlmasý, tenekelere vurularak gürültü çýkarýlmasý da hurafelere önemli derecede kaynaklýk etmektedir" denildi. Diyanet, insanlarýn bazen inanmasalar bile birtakým hurafelere inanýyor görünmelerinin, onlarý psikolojik olarak rahatlattýðýný kaydetti. Günlük gazete, haftalýk veya aylýk olarak yayýnlanan aktüel dergilerde mevcut olan fal köþeleri, televizyonda sunulan medyum programlarýnýn, batýl inanç ve hurafelere neden olduðu vurgulandý. Diyanet, toplumda en yaygýn olan hurafeleri 'aile, uður ve uðursuzluða inanmak, cenaze, þifa, türbe-yatýr, hýdrellez, baht açýlmasý, namaz, nazar, dua, adak-kurban, misafir, bayram, sihir-büyü-fal, muska, ay ve güneþ tutulmasý' baþlýklarý altýnda açýkladý. Diyanet'in 'hurafe listesi' þöyle:
"- Ateþe su dökülürse cin çarpar, yiyeceklerin aðzý kapatýlmadýðýnda gece onlardan cinlerin yediði anlayýþý,
- Kuran ve sünnet ile örtüþmediði halde dövme yaptýrmak, erkeklerin küpe takmasý, burçlarýn insan karakterine etkili olduðu inancý,
- Türbe, yatýr gibi yerlerden medet ummak. Bir yatýrýn mezar taþýna mum yakýp, dilek tutmak,
- Sünnet olan çocuðun acýsýnýn azalacaðýna inanýlarak sünnet olma anýnda annesi ve diðer hanýmlar tarafýndan oklava çevirmek,
- Yeni doðan çocuðun dindar olmasý için göbek baðýný keserek cami avlusuna býrakmak,
- Konuþmayan çocuklarýn konuþabilmesi için cuma namazýndan sonra müezzin tarafýndan cami anahtarýný çocuðun aðzýna sokup çýkarmak, Yürümeyen çocuklarýn ayaklarýna ip baðlayarak cuma namazýndan ilk çýkan kiþiye ipi kestirmek,
- Kýrký çýkmamýþ bir bebeðin týrnaklarý kesilirse o çocuðun hýrsýz olacaðýna inanmak,
- Küçük çocuklarýn üzerinden atlanýldýðýnda boylarýnýn kýsa olacaðýna inanmak,
- Çocuðu olmayanlara çocuklarý olmasý için deve dili veya etini yedirmek,
- Çocuk doðan eve 40 gün süre ile et alýnmamasý gerektiðine inanmak,
- Yeni doðan çocuðun kýrký çýkmadan evden çýkarýlmamasý gerektiðine inanmak,
- Boyu ölçülen çocuðun cüce kalacaðýna inanmak,
- Gelinin kucaðýna erkek çocuk verilince çocuðunun erkek olacaðýna inanmak,
- Loðusa kadýnýn herhangi bir þeyden zarar görmemesi inancýyla, bulunduðu yere süpürge, soðan, sarýmsak asmak, yastýðýnýn altýna iðne, býçak gibi þeyler koymak,
- Loðusa kadýný kýrký çýkana kadar yalnýz býrakmamak,
- Hamile kadýnlarýn saçlarýný kesmemeleri gerektiðine inanmak,
- Nikah esnasýnda gelin ve damadýn birbirlerinin ayaðýna bakmasý halinde, önce basanýn sözünün geçeceðine inanmak,
- Gelin ve damadýn üzerine para, üzüm, þeker ve leblebi gibi þeyler atýp, kapýda küp kýrmak,
- Evlenmeyen genç kýzlarýn kýsmetinin açýlmasý için müezzine minareden para attýrmak, mendil veya eþarp sallatmak,
- Baykuþ ötmesi, kara kedinin insanýn önünden geçmesi, horozun vakitsiz ötmesi, insanlarýn ve araçlarýn önünden tavþanýn geçmesinin uðursuzluk sayýlmasý, karganýn ötüþünün o bölgeye gelecek belanýn iþareti olarak kabul edilmesi,
- Ýki bayram arasýnda nikah yapmak, dualarýn kabulü için mübarek gecelerde ziyaretgahlarda mum yakmak, gece vakti týrnak kesmek, cuma ve arefe günlerinde çamaþýr yýkamak, dikiþ dikmek, temizlik yapmak, akþam sakýz çiðnemeyi ölü eti çiðnemek gibi kabul etmek, gece aynaya bakmak gibi þeylerin uðursuzluk getireceðine inanmak,
- Elden ele sabun, makas, býçak, iðne ve soðan vermenin uðursuzluðuna inanmak,
- Sað elinin içi kaþýndýðýnda para geleceðine, sol elinin içi kaþýndýðýnda da para çýkacaðýna, ayak altý kaþýndýðýnda da yola çýkýlacaðýna inanmak,
- Cam ve porselen gibi eþyanýn aniden düþüp kýrýlmasýný, bir belanýn defedileceðine iþaret saymak,
- Merdiven altýndan geçmeyi uðursuzluk saymak,
- Cenazenin 7., 40., 52. gecesi ile ölüm yýldönümünde hatim ve mevlit okutmak,
- Cenazenin alkýþlanma uðurlanmasý, cenazenin arkasýndan slogan atmak ve çiçek serpmek, cenaze için üçüncü gününde helva ve yemek daðýtmak, kefen arasýna dua, ayet ve vasiyetname koymak, ölen kimse için arefe günü kurban kesmek,
- Hastanýn baþý üzerinde tuz gezdirmek, köz söndürmek, kurþun döktürmek,
- Dileðin kabulü için aðaçlara bez-çaput baðlamak, türbelere adakta bulunmak, türbe ziyaretlerinden þifa beklemek,
- Hýdrellez günü sahile gidilerek kuma veya topraða ev, araba veya kadýn resimleri çizilerek böylece çizilen resimler sayesinde ileride onlara sahip olunacaðýna inanmak,
- Camiye girerken cami duvarýný öpmek,
- Tekke ve türbelerde kurban kesmek, türbe ve tekkelerden þifa beklemek, mum yakmak, el yüz sürmek,
- Misafirin, askere gidenin veya yola çýkanýn arkasýndan su dökmek,
- Kahve falýna bakmak, falcýlara, büyücülere gitmek,
- Ay ve güneþ tutulmasýnda silah atmak, teneke çalmak."
ALINTI
Gönderen: 12.12.2008 - 11:32
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
gul-ay su an offline gul-ay  
dogrusuyla yanlisiyla
128 Mesaj -
burda yazmakta olan bircok seyin dinle iliskilendirmesi zaten cok sacma...

Ama bazi seylerin dinle ilgisi olmadan culturle yerlestigini soylemek mumkun...

ornek gidenin arkasindan su dokmek, logusa kadini yanliz birakmamak (guc kaybi oldugu icin ona destek olmak icin)


saygilar
Gönderen: 12.12.2008 - 16:39
Bu Mesaji Bildir   gul-ay üyenin diger mesajlarini ara gul-ay üyenin Profiline bak gul-ay üyeye özel mesaj gönder gul-ay üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
enenur su an offline enenur  
20 Mesaj -
dinimizle baðdaþtýrýlmasý saçma deðil sanýrým. örn. Günümüzde bir çok insan Nas veya Felak gibi nazar ayetlerinden habersiz nazar boncuðuna inanmakta. halbuki küçücük bir taþýn kendine hayrý yok ki bize olsun. düþünce kýrýlan biþeyden meded ummak onu boynunda vs. ömür boyu taþýmanýn ne anlamý olur ki! loðusa kadýna erkek gömlegi giydirirler ki karabasanlar basmasýn diye. sevinçli duaya ve gücüne inanmak, dinin gereði deðilmi.Elinize Saglik
Gönderen: 13.12.2008 - 15:27
Bu Mesaji Bildir   enenur üyenin diger mesajlarini ara enenur üyenin Profiline bak enenur üyeye özel mesaj gönder enenur üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
RE: dogrusuyla yanlisiyla
Moderator


4254 Mesaj -
Alıntı
Orijýnalý gul-ay

burda yazmakta olan bircok seyin dinle iliskilendirmesi zaten cok sacma...

Ama bazi seylerin dinle ilgisi olmadan culturle yerlestigini soylemek mumkun...

ornek gidenin arkasindan su dokmek, logusa kadini yanliz birakmamak (guc kaybi oldugu icin ona destek olmak icin)


saygilar






Selamünaleyküm Kardeþim
ALLAH"a inanan insanýn yardýmý ondan bundan deðil Rabbýndan istemesi gerekmezmi? eðer ufacýk bir þüphe duyuyorsak ve ALLAHA ortak koþuyorsak bilmedende olsa ve bu kültürde olsa iþ tehlikeye biner. Zaten bizim bir çok hurafalarýmýzý þamanizmden almýþýz anadoluya taþýmýþýz. Peygamber efendimiz sultanýmýzda o devirdeki hurafalarý ortadan kaldýrmýþtýr.
Bizimki sadece bilgilendirme veda hutbesi dikkatli okursan sevininirim.

Bismillahirrahmanirrahim
"Hamd Allah'a mahsustur. O'na hamdeder, O'ndan yardým isteriz. Allah kime hidâyet ederse, artýk onu kimse saptýramaz. Sapýklýða düþürdüðünü de kimse hidâyete erdiremez. Þehâdet ederim ki; Allah'dan baþka ilâh yoktur. Tektir, eþi, ortaðý, dengi ve benzeri yoktur. Yine þehâdet ederim ki, Muhammed O'nun kulu ve Rasûlüdür. "

Ey Nâs!
Sözümü iyi dinleyiniz. Bilmiyorum, belki bu seneden sonra sizinle burada ebedî olarak bir daha berâber olamayacaðým.

Ýnsanlar!
Bu günleriniz nasýl mukaddes bir gün, bu aylarýnýz nasýl mukaddes bir ay, bu þehriniz Mekke nasýl kutsal bir þehir ise, canlarýnýz, mallarýnýz, nâmus ve þerefiniz de öylece mukaddestir; her türlü tecâvüzden masûndur.

Ashâbým!
Yarýn rabbýnýza kavuþacaksýnýz. Bugünkü her hâl ve hareketinizden muhakkak sorulacaksýnýz. Sakýn benden sonra eski sapýklýklara dönüp de birbirinizin boynunu vurmayýnýz. Bu vasiyyetimi burada bulunanlar, bulunmayanlara bildirsinler. Olabilir ki, bildirilen kimse, burada bulunup da iþitenden daha iyi anlayarak hýfzetmiþ olur.

Ashâbým!
Kimin yanýnda bir emânet varsa, onu sâhibine versin . Fâizin her çeþidi kaldýrýlmýþtýr, ayaðýmýn altýndadýr. Fakat aldýðýnýz borcun aslýný ödemek gerekir. Ne zulmediniz, ne de zulme uðrayýnýz. Allah'ýn emriyle bundan böyle fâizcilik yasaktýr. Câhiliyetten kalma bu çirkin âdetin her türlüsü ayaðýmýn altýndadýr. Ýlk kaldýrdýðým fâiz de Abdülmuttalib'in oðlu amcam Abbas'ýn fâiz alacaðýdýr.

Ashâbým!
Câhiliyet devrinde güdülen kan davalarý da tamamen kaldýrýlmýþtýr. Kaldýrdýðým ilk kan davasý, Abdülmüttalib'in torunu (amcalarýmdan Hâris'in oðlu) Rabîanýn kan davasýdýr.

Ey Nâs!
Kadýnlarýn haklarýný gözetmenizi ve bu konuda Allah'tan korkmanýzý tavsiye ederim. Siz kadýnlarý Allah'ýn emâneti olarak aldýnýz. Onlarýn nâmus ve ismetlerini Allah adýna söz vererek helâl edindiniz. Sizin kadýnlar üzerinde hakkýnýz, onlarýn da sizin üzerinizde haklarý vardýr. Sizin kadýnlar üzerindeki haklarýnýz, âile nâmusu ve þerefinizi kimseye çiðnetmemeleridir. Eðer onlar sizden izinsiz râzý olmadýðýnýz kimseleri âile yuvanýza alýrlarsa, onlarý hafifçe dövüp korkutabilirsiniz. Kadýnlarýn sizin üzerinizdeki haklarý ise, örfe göre her türlü (meþru ihtiyaçlarýnýgöz kırpma, yiyecek ve giyeceklerini temin etmenizdir.

Mü'minler!
Size iki emânet býrakýyorum. Onlara sýmsýký sarýldýkça yolunuzu hiç þaþýrmazsýnýz. Bu emânetler, Allah'ýn kitabý Kur'ân ve O'nun Peygamberinin sünnetidir.

Ey Nâs!
Devâmlý dönmekte olan zaman, Allah'ýn gökleri ve yeri yarattýðý günkü duruma dönmüþtür. Bir yýl, l2 aydýr. bunlardan 4'ü Zilkade, Zilhicce, Muharrem ve Recep hürmetli aylardýr.

Ashâbým!
Bugün þeytan sizin þu topraklarýnýzda yeniden nüfûz ve saltanatýný kurma gücünü ebedî olarak kaybetmiþtir. Fakat size yasakladýðým bu þeyler dýþýnda, küçük gördüðünüz þeylerde ona uyarsanýz, bu da onu sevindirir. ona cesâret verir. Dininizi korumak için bunlardan da uzak kalýnýz.

Mü'minler!
Sözümü iyi dinleyin, iyi belleyin. Rabbýnýz birdir, babanýz birdir. Hepiniz Âdem'densiniz, Âdem de topraktan yaratýlmýþtýr. Hiç kimsenin baþkalarý üzerinde soy sop üstünlüðü yoktur. Allah katýnda üstünlük, ancak takvâ iledir. Müslüman müslümanýn kardeþidir. Böylece bütün müslümanlar kardeþtir. Gönül hoþluðu ile kendisi vermedikçe, baþkasýnýn hakkýna el uzatmak helâl deðildir. Ashabým! Nefsinize de zulmetmeyin. Nefsinizin de üzerinizde hakký vardýr. Bu nasihatlarýmý burada bulunanlar, bulunmayanlara teblið etsinler.

Ey Nâs!
Cenâb-ý Hak Kur'an da her hak sahibine hakkýný vermiþtir. Mirâsçý için ayrýca vasiyyet etmeye gerek yoktur. Çocuk kimin döþeðinde doðmuþsa, ona âittir. Zina eden için ise mahrûmiyet vardýr. Babasýndan baþkasýna soy (neseb) iddiâsýna kalkýþan soysuz, yahut efendisinden baþkasýna intisâba yeltenen nankör, Allah'ýn gazabýna, meleklerin lânetine ve bütün müslümanlarýn ilencine uðrasýn. Cenâb-ý Hak böylesi insanlarýn ne tevbelerini ne de adâlet ve þâhitliklerini kabûl eder.

Ashabým!
Allah'tan korkun, beþ vakit namazýnýzý kýlýn, Ramazan orucunuzu tutun, malýnýzýn zekatýný verin, âmirlerinize itaat edin. Böylece Rabbýnýzýn Cennetine girersiniz.

Ey Nâs!
Yarýn beni sizden soracaklar, ne dersiniz? Ashâbý kiram:
Allah'ýn dinini teblîg ettin, vazîfeni hakkýyla yaptýn, bize nasihat ve vasiyette bulundun, diye þehadet ederiz, dediler.
Rasûlüllah (s.a.s.) mübarek þehâdet parmaðýný göðe doðru kaldýrdý, cemâat üzerine çevirip indirdikten sonra üç defa:

Þâhid ol Yâ Rab!
Þâhid ol Yâ Rab!
Þâhid ol Yâ Rab!
buyurdu.


Okuduðunuz için sizden
Selam ve dua ile
Gönderen: 13.12.2008 - 23:36
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
kayiboylu su an offline kayiboylu  
4 Mesaj
gidenin ardindan su dokmek bir kultur olarak algilanmali..dinle alakasi yok.birde lohusa kadina enkebut zarar verir derdi benim koydeki babaannem..agaca bez baglamak gibi ve digerlerini hic yapmadim ve benimsemedim
Gönderen: 14.12.2008 - 00:56
Bu Mesaji Bildir   kayiboylu üyenin diger mesajlarini ara kayiboylu üyenin Profiline bak kayiboylu üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
kayiboylu su an offline kayiboylu  
4 Mesaj
birde evlenince kucagima erkek cocugu verdiler .ama hep kiz oldu..RABBIM HAYIRLI OMURLER VERSIN INSAALLAH...
Gönderen: 14.12.2008 - 00:59
Bu Mesaji Bildir   kayiboylu üyenin diger mesajlarini ara kayiboylu üyenin Profiline bak kayiboylu üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
RE:
Moderator


4254 Mesaj -
Alıntı
Orijýnalý kayiboylu

gidenin ardindan su dokmek bir kultur olarak algilanmali..dinle alakasi yok.birde lohusa kadina enkebut zarar verir derdi benim koydeki babaannem..agaca bez baglamak gibi ve digerlerini hic yapmadim ve benimsemedim



Gidenin ardindan su dökerek güya sag salim giden geri gelsin anlaminda bugün orta asya insanlari hala yapmakta mogollarda bile var. Yardim ancak ALLAH tandir.
Selam ve dua ile
Gönderen: 15.12.2008 - 01:20
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
gul-ay su an offline gul-ay  
Uye Muhtazaf 'a hitaben!!!
128 Mesaj -
VEALEYKUMSELAM KARDESIM


Veda hutbesini
Bildigim halde emege saygi olarak tekrar okudum soylediklerimle celisen hic birsey bulamadin

ben size bunlari yapmak uygundur demedim ama insanlar kulturleriyle yasarlar gecmisten gelen herseyi biat saymak , ne kadar dogrudur?

Dinimize sonradan eklenmis biatlar olmadigini soylemedin ki bunlara bende karsiyim (koyun delisi diye anilsamda dogru bildigim yolu haykirmaktayim)


Sizin orneginiz ya bu dinimizde yoktu simdi oyle aniliyor anilmasi hata, yapilmasi degil !!!!

Bilmem anlatabildim mi?

Saygilar


Mesaj 3 kez düzenlendi. En son gul-ay tarafından, 16.12.2008 - 15:18 tarihinde.
Gönderen: 16.12.2008 - 15:14
Bu Mesaji Bildir   gul-ay üyenin diger mesajlarini ara gul-ay üyenin Profiline bak gul-ay üyeye özel mesaj gönder gul-ay üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Moderator


4254 Mesaj -
Kardeþim islam dini bu adetlerin bid'at veya hurafa olduðunu ve yapýlmasý doðru olmadýðýný bildirmekte kökeninide aþaðýdan okuyabilirsin. sence þamanizm kültürü hala müslüman türkün kültürü ise o zaman diyecek lafým yok.çünkü her insan senin algýladýðýný algýlamaz.Selam ve dua ile....

Cahiliye zamanýndaki adetler.
Ashâbým!
Câhiliyet devrinde güdülen kan davalarý da tamamen kaldýrýlmýþtýr. Kaldýrdýðým ilk kan davasý, Abdülmüttalib'in torunu (amcalarýmdan Hâris'in oðlu) Rabîanýn kan davasýdýr.

Þamanizm'den Kalan Adetlerimiz
Türklerin Ýslâmiyet'i kabûlünden bu yana on asýr geçmiþ olmasýna raðmen, bugün günlük hayatýmýzdaki birçok kültürel öðe Ýslam’dan önceki kültürün izlerini taþýmaktadýr. Þimdi bunlardan bazýlarýný ele alalým:
Ay:
Yakut Türkleri ay tutulmasýný ayýn küçülmesi olarak yorumlamakta, bu küçülmenin ayýn kurtlar ve ayýlar tarafýndan yenmesinden kaynaklandýðýný düþünmektedirler. Altaylýlar ise ay tutulmasýnýn “Yelbegen” isimli yedi baþlý bir canavarýn ayý yemesi sonucu oluþtuðuna inanmaktadýrlar. Orta Asya’da bu yaratýklarý korkutup kaçýrmak ve ayý kurtarmak için de havaya taþ atýlmakta ve gürültü yapýlmaktadýr. Bu inanýþýn devamý olarak bugün de Anadolu’da ay tutulmasý sýrasýnda havaya silâh sýkýlýr, teneke çalýnýr ve gürültü yapýlýr.
Anadolu'da yeni ayýn görünmesi sýrasýnda yere diz çökerek niyaz edilmekte, gökyüzüne, aya ve topraða bakarak dilekte bulunulmaktadýr. Yeni ayýn yeni umutlara ve yeni baþlangýçlara vesile olacaðýný düþünülür. Bu olgu da Türkler'in eski Göktanrý inancýndan kaynaklanmaktadýr.
Mum:
Câmi avlularýnda mum yakýlmasý, aðaçlara bez ve çaput baðlanmasý da Þamanizm döneminden günümüze aktarýlan geleneklerdir.
Müzik:
Þamanlar âyinlerinde davul ve kopuz kullanmýþlardýr. Müziksiz bir âyin düþünülemez. Oysa Ýslam dininde Kur'an dýþýndaki dinî eserlerin müzikle okunmasý günahtýr. Þaman geleneðinin devamý olarak Anadolu’da Hz. Muhammed'in, Hz. Ali’nin hayatlarý müzikle okunmaktadýr. Mevlit ve Ýlâhiler sâdece Anadolu’da uygulanan müzikli anlatýmlardýr.
40 Sayýsý:
Þaman inanýþýna göre ruh fizikî bedeni 40 gün sonra terk etmektedir. Türk destanlarýnda kýrk sayýsý çok yer alýr ve kýrk yiðitler, kýrk kýzlar epeyce geçer. Manas destanýnda olduðu gibi, Dede Korkut hikâyelerinde kýrk yiðitler görülmektedir. Kýrgýz türeyiþ efsânesinde de, Saðan Han’ýn bir kýzý ve otuz dokuz hizmetçisi ile kýrk kýz bir gölün kenarýna giderek sudan gebe kalmýþlardý. Oðuz’un verdiði þölende, diktirdiði sýrýklarýn boyu kýrk kulaç uzunluðunda idi. Hikâyelerde ve masallarda kýrk gün ve kýrk gece düðünler, kýrk haremiler, kýrk satýr ve kýrk katýr çok geçer. Bazý ejderhalar vardýr ki onlar yenilmez ve ölmezler, ancak bunlarýn týlsýmlarý bozulursa ölürler. Bu gibi ejderhalarýn kýrk günlük bir uyku zamaný vardýr. Ýþte bu zamanda ejderhanýn yanýna gidilir, üzerinden kýrk tâne kýl koparýlýr, ateþe atýlarak yakýlýrsa ejderha da ölür. 40 sayýsý da totemcilik döneminden kalma bir inanýþtýr. Semâvî dinler dâhil tüm dinlerde 40 sembolizmasýnýn görülmesi dinlerin evrim süreci konusunda fikir vermektedir. Ýslâmiyet'te ölümün ardýndan 40 gün geçtikten sonra Kur'an ve Mevlit okutma âdetlerinin, Musa'nýn Tanrý'nýn buyruklarýný Tur daðýnda 40 gün 40 gecede almasýnýn, eski Mýsýr’da firavunun ölümünden kýrk gün sonra cennete gidebilmek için bir boða ile mücadele etmek zorunda kalmasýnýn, Hýristiyanlar'ýn paskalyaya 40 gün oruç tutarak hazýrlanmasýnýn, Ayasofya kilisesinin zemin katýnda 40 sütununun ve kubbesinde de 40 penceresi olmasýnýn kökeninde o devirlerden kalma þaman veya totem gelenekleri yatar.
Mezartaþý:
Þaman âyin sýrasýnda yardýmcý ruhlarýný kullanmaktadýr. Ölülerin, âilenin vefat etmiþ büyüklerinin, eski Þamanlar'ýn ruhlarýnýn, ormanýn, suyun ve yerin yardýmcý ruhlarýnýn da Þaman'a yardým ettiði kabûl edilir. Ölen büyüklerin ruhlarýnýn çoðalmasý sonucu bu ruhlarýn en kýdemlisinin ruhlarýn baþýna geçeceðine ve bunun da diðerlerinin yardýmý ile Þaman'a yol göstereceðine inanýlýr. Kuþ biçiminde düþünülen bu ruhlar Þaman'a
gökyüzüne yapacaðý yolculukta yardýmcý olmaktadýrlar. Toplumda ulu kabûl edilen kiþilerin ölümünden sonra ruhlarýndan medet ummak mezarlarý kutsamýþ ve bu yerler medet umulan yerler hâline gelmiþlerdir. Günümüzde mezar, türbe, yatýr ve benzeri yerlerin ziyareti ve bunlardan medet umulmasý da bu inanç sisteminin devamý olarak ortaya çýkmýþtýr. Göktürkçe'de ve Uygurca’da “ruh” için can anlamýna gelen “týn” sözcüðü kullanýlýyordu. Bu ayný zamanda “soluk” demekti. Ölüm, soluðun kesilmesi, ruhun bedenden ayrýlýp uçmasý biçiminde düþünülüyordu. Bu yüzden de bâzen “öldü” yerine “uçtu” denilmektedir. Ruhlarý öbür dünyaya göç eden atalarýn, orada rahatsýz edilmemeleri, iyi yaþamalarý gerektiðine inanýlýrdý. Bu nedenle Eski Türkler’de mezarlarý gizleme geleneði yoktur, aksine özellikle büyüklerin özel mezarlarý yapýlýp, üzerlerine bir yapý (bark) yapýlmýþ, barkýn iç duvarlarý ölünün yaþarken katýldýðý savaþ sahnelerini gösteren resimlerle süslenmiþtir. Ayrýca mezarýn veya mezar yapýsýnýn üstüne Balballar dikilmiþ, sýradan kiþilerin mezarlarýna da, belirli olmasý için tümsek biçimi verilmiþtir. Arap dünyasýnda mezar taþý yoktur. Ölünün toprakla bütünleþmesi ve zaman içinde kaybolmasý istenir. Kutsanmasý günahtýr. Mezarlara taþ dikilmesi ve bu taþýn san'at eseri hâline getirilecek kadar süslenmesi Ýslam coðrafyasýnda sadece Anadolu’da görülmektedir. Þaman geleneðinin devamý olarak Anadolu’da mezarlara ölenlerin sevdiði eþyalar bile konmaktadýr. Gelin ve genç kýzlarýn mezarlarý tel ve duvaklarla süslenmektedir.
Kurban:
Göktanrý inancýnda kanlý kurbanlardan baþka bir de kansýz kurbanlar vardýr. Saçý, yalma, yani aðaçlara veya kamýn davuluna baðlanan paçavralar, ateþe yað atma, tözlerin aðýzlarýný yaðlama ve kýmýz serpme gibi törenler bu kansýz kurbanlardýr. Kansýz kurbanlarýn en önemlisi ruhlara baðýþlanarak baþý-boþ salýverilen hayvanlardýr. Bu tür kurbanlara eski Türkler “ýduk” demiþlerdir. Bunun kelime karþýlýðý “salýverilmiþ”, “gönderilmiþ” demektir. Terim olarak “tanrýya gönderilmiþ, tanrýya baðýþlanmýþ hayvan” anlamýný taþýr. Anadolu’da da aðaçlara çaput baðlama kafesteki kuþlarýn salýverilmesi hâlen sürdürülen gelenekler arasýndadýr.
Ölüm:
Þamanizm'de köpek ruhun yaklaþtýðýný uzaktan acý ulumayla haber verebilmektedir. Sýradan bir kiþi bu ruhu görürse bu onun pek yakýnda öleceðine iþaret sayýlýr. Anadolu’da günümüzde köpek ulumasý uðursuz sayýlmaktadýr. Köpeklerin bâzý olaylarý önceden algýladýklarýna ve bunu uluyarak anlattýklarýna inanýlýr. Köpekler duyular dýþý algýlamalarýyla nasýl ki depremleri önceden haber veriyorlarsa bir evden ölü çýkacaðýný da önceden hissedebilmekte ve uluyarak duyurabilmektedirler. Þaman dünyasýnda ölüme inanýlmadýðý için Anadolu’da çoðunlukla “öldü” kelimesi kullanýlmaz. Ruhun ölmediðini vurgulamak için, “Göçtü”, “Dünya deðiþtirdi”, “Hakk’a yürüdü” gibi anlatýmlar kullanýlýr.
Dede-Þaman:
Anadolu’da dede olmanýn temel koþulu dede soyundan gelmektir. Þamanlar'da da durum ayný idi. Gerek dedelik gerek Þamanlýk'ýn soydan gelme dinsel özelliði dýþýnda, seçiliþ þekilleriyle, kýyafetleriyle, gördükleri hizmetlerle ve kendilerine gösterilen sevgi ve saygýda, bu denli zaman aralýðýna raðmen aralarýnda þaþýrtýcý benzerlikler bulunmaktadýr. Dedeler de Þamanlar gibi tamamen hâfýzaya dayalý zengin halk þiirini, nefesleri, dualarý ve sözlü halk geleneðini nesilden nesile aktaran iletiþim organlarý gibidirler. Þamanlar gibi dedelerin de hastalýklarý iyileþtiren olaðanüstü güçleri olduðuna inanýlýr. Þaman kendi çocuklarý arasýnda Þamanlýk'a en çok ilgisi olaný seçer ve geleceðe dayalý gizli bilgiyi de vererek yetiþtirir. Bu durum aynen Anadolu Aleviliði’nde dede yetiþtirme biçimine taþýnmýþtýr. Þaman giysisindeki özellikler Bektaþî giysilerine de yansýmýþtýr.
Nazar:
Anadolu’da halk arasýnda “nazar” olgusu çok yaygýn bir inançtýr. Bâzý insanlarýn olaðandýþý özellikleri olduðu ve bunlarýn bakýþlarýnýn karþýlarýndaki kimselere rahatsýzlýk verdiðine, kötülük yaptýðýna inanýlýr. Bunun önüne geçmek için “nazar boncuðu”, “deve boncuðu”, “göz boncuðu” v.s. takýlýr. Nazar olgusu da eski Türk inançlarýndandýr. Yine, istenmeyen bir olay duyulduðunda tahtaya el ile tokmak gibi üç kere vurulmasý da, kötülükten korunmak, kötü ruhlarýn duymasýný önlemek amacýna yönelik eski bir Þaman inanýþýdýr.
Kurþun Dökme:
Kurþun Dökme de Þaman geleneklerinden kalan bir âdettir. Þamanlar bu ritüele “Kut Dökme” anlamýna gelen “Kut Kuyma” adýný vermiþlerdi. Ýnsana musallat olan kötü ruhlarýn olumsuz etkisini ortadan kaldýrmaya yönelik olarak çok eski dönemlerde uygulanan sihir kökenli bir ritüeldi. Kurþun dökme, obsesyondan kurtarma yöntemlerinden biri olarak kullanýlmýþ ve günümüzde de Anadolu’da halk gelenekleri arasýnda yaþamaya devam etmektedir.
Halý Kilim Desenleri:
Þaman'ýn üzerine giydiði giysiye yýlan, akrep, çiyan, kunduz gibi yabanî ve zararlý hayvan þekilleri çizilerek onlarýn kaçýrýlacaðýna inanýlýrdý. Bugün Anadolu’da Türkmen köylerinde dokunan halý, kilim gibi örgüler Þaman giysilerinin izleri taþýmaktadýr. Türkmen halý ve kilimleri üzerindeki akrep, yýlan, kýrkayak gibi hayvan resimleri, eski Türk inanýþ ve geleneklerinden kalma özelliktir. Bunun amacýnýn resmedilen hayvanlarý uzaklaþtýrmak olduðu kabûl edilir.
Kümbetler:
Anadolu’da yaygýn mimarî yapýlardan biri de kümbetlerdir. Bunlarýn mimarîsine dikkat edilirse, karþýdan çadýra benzemektedirler. Yâni göçebe kültürü olan “çadýr’ýn mimarîye taþýnmasýdýr. Bu kümbetler ayný zamanda, Göktanrý inancýndan gelen gök kubbelerdir. Göðün mimariye “gök kubbe” olarak taþýnmasýdýr. Renk verilirken de, kubbelerin gökyüzünü andýran kýsmý mavi olur. Bunun da, Ýslâm öncesi Göktanrý inancýnýn mimarîye yansýmasý kabûl edilmektedir. Tarih boyunca insanlýðýn tefekkürü Þamanizm, Hermetizm, Kabbala ve Epifani olmak üzere dört devre geçirmiþtir. Budizm, Konfiçyüs dini ile Musevîlik, Hýristiyanlýk ve Müslümanlýk bu dört tefekkürden ilham almýþ fakat ayrý bir yoldan insanlýðý aydýnlatmýþlardýr. Bu dört tefekkür bütün dinlerin dýþýnda kalmýþ, insanlýðý akýl ve hikmet, vicdan ve güzellik duygularýyla etkilemeye çalýþmýþlardýr. Bu tefekkürler Ýslam âleminde tasavvuf kisvesiyle temelleþmiþtir. Ýnsanoðlu, var olduðu günden bu yana hep var oluþunun nedenini sorguladý. Yeryüzünde olmanýn mutluluðunu yaþadý ve ölümsüzlüðü araþtýrdý. Ýlkel çaðda kurtuluþu gökyüzünde sihirde ve büyüde aradý, geliþtikçe kavramsallýk ön plâna çýktý. Kurtuluþu olacaðýný varsaydýðý þeylere anlamlar atadý ve kutsallaþtýrdý. Kimya ile ölümsüzlüðe eriþeceði ilaçlarý aradý ve Simya ön plana çýktý. Kurtuluþ reçeteleri hep zâhiri dünyadan geldi. Elçiler tarih boyunca kendinden geçti ve varsayýlan öbür âlemden mesajlar ilettiler. Sihir ve büyü binlerce yýldan bu yana hep var oldu. Ölümsüzlüðe eriþme ya da ölümden sonra devam etme isteði onu semavi dinlerle birlikte bu dünyada dürüst olma, kurallara uyma ve ölümden sonra mükâfatlandýrýlma düþüncesine itti. Semboller ilk çaðdan bu yana neredeyse hiç deðiþmedi, onlara hep benzer anlamlar verildi. Þaman inancýndaki üçler, beþler, yediler, dokuzlar ve otuz üçler sembolizmalarý, yedi basamaklý merdivenler, hayat aðaçlarý bugünün akl-ý selîmin ve bilimselliðin ön plânda olduðu düþünce sistemlerinde de yerlerini korudular. Günümüzde simyanýn yerini kimya, sihirin yerini bilim aldý, týp öbür dünyaya geçiþ olarak varsayýlan trans durumunu bilimsellikle târif etti. Genetik yapýnýn keþfi ile ilâhî programýn ilk satýrlarý deþifre edilmeye baþlandý. Diðer bir adetimizde; gidenin arkasýndan su dökmedir. Bu çok yaygýn bir þamanist adettir.
Gelin kýzýn babaocaðýndan çýkarken atasý tarafýndan beline kýrmýzý kuþak baðlanmasý
Loðusa þerbeti daðýtýlmasý.
Eþiðe oturulmamasý.
Ekin alanýna öküz kafatasý konmasý (sopa üzerinde)
Kapýya at nalý veya tavþan ayaðý asýlmasý
Divanü Lugat'it Türk'te Þamanizm izleri (Kâþgarî koyu bir Müslümandýr.)
Alýntý


Mesaj 3 kez düzenlendi. En son Muhtazaf tarafından, 18.12.2008 - 17:55 tarihinde.
Gönderen: 17.12.2008 - 01:22
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
gul-ay su an offline gul-ay  
Ters koselerden bakiyoruz...
128 Mesaj -
Birncisi bu adetleri yapanlarin samanist diye birseyden haberleri dahi oldugunu sanmiyorum. Ben bunlari yaparken dini alet etmelerine karsiyim....

Ikincisi bu riteullerin sadece Anadulu da yapildigini soyleyemezsiniz bende bir Anadolu luyum burada bahsedilenlerin bir cogunu ilk defa duyuyorum.Cocuklugumu gecirdigim yerde yapilanlara gelince yanlis oldugunu haykirdigimi soylemistim....

Ucuncusu yaptiklarinin yanlis oldugunu bana degil gidin Alevilere anlatin.Yanlisa uyanlar uyarilir ben o kategoride oldugumu sanmiyorum...


Saygilar

Gulay


Mesaj 1 kez düzenlendi. En son gul-ay tarafından, 18.12.2008 - 11:56 tarihinde.
Gönderen: 18.12.2008 - 11:54
Bu Mesaji Bildir   gul-ay üyenin diger mesajlarini ara gul-ay üyenin Profiline bak gul-ay üyeye özel mesaj gönder gul-ay üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
enenur su an offline enenur  
20 Mesaj -
alevilerle baðdaþtýrýlmasý çok yalnýþ. ayýp etmiþsiniz. biz müslümanlýktan, islam dininden bahsediyoruz. alevi ve görüþlerinden deðil, kütüðünde dini islam yazan herkesden bahsediliyor burda. olmadý, yakýþmadý. Alevilerin baþlýðý altýnda konu açýlýr herkes dilediði gibi eleþtirir. burasý onun yeri deðil. Alevi deðilim ama çok tanýdýðým var, sizin bildiðiniz alevi kavramý eskilerde kaldý sanýrým. herkes bildiðini okur, burdan herbirinin bizi duyacaðýnýda hiç sanmýyorum. boþuna yazýlmýþ kelimeler ile ne yalnýþlar içine düþer insanlar, düþünmeden yazmaya devammmm. brawoo
Gönderen: 18.12.2008 - 16:05
Bu Mesaji Bildir   enenur üyenin diger mesajlarini ara enenur üyenin Profiline bak enenur üyeye özel mesaj gönder enenur üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
gul-ay su an offline gul-ay  
ENENUR "A HITABEN
128 Mesaj -
Eger sozunuz banaysa

soyle soyluyeyim ben ALEVILERI asagalamak icin soyledim karsimda bulunmayan bir kisiye laf atacak kadar alcalamam.

Pc arkasindan yigitlik sergilenmez bunuda bilirim yapanlarinda arkaya saklananlar oldugunuda soyleyeyim.

Bana degil muhatabina sorun dedim.Bu kadar net bir seyi nasil tersten anladiniz anlamis degilim..

Bir dahakine tekrar tekrar okuyunda cevap verin,lutfen...


saygilar
Gönderen: 18.12.2008 - 16:20
Bu Mesaji Bildir   gul-ay üyenin diger mesajlarini ara gul-ay üyenin Profiline bak gul-ay üyeye özel mesaj gönder gul-ay üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
enenur su an offline enenur  
20 Mesaj -
saygýlar gül-ay haným, saygýlar.Güle Güle


Mesaj 1 kez düzenlendi. En son enenur tarafından, 18.12.2008 - 17:35 tarihinde.
Gönderen: 18.12.2008 - 17:29
Bu Mesaji Bildir   enenur üyenin diger mesajlarini ara enenur üyenin Profiline bak enenur üyeye özel mesaj gönder enenur üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Moderator


4254 Mesaj -
Selamünaleyküm kardeslerim
Beni yanlis anladiniz ben konuyu yanlis yönde tartisilsin diye degil ne hurafalar icinde oldugumuzu bilinsin diye acmistim ama yanlis anlasilmis özür dileyerek konunun kapanmasini istiyorum.
Selam ve dua ile.
Gönderen: 18.12.2008 - 18:02
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
rahil su an offline rahil  
1191 Mesaj -
We Aleykum Selam Rahmetullahu ve Berekatuhu;
Muhtazaf abime katýlýyorum hurafeler içinde kalmýþýz ve bu hurafeler bizim yaþantýmýzda adet haline gelmiþ dewam ediyor.. Muhtazaf abim bilgilendiridiðin için ALLAH RAZI OLSUN.. Elinize Saglik Te$ekkürler
Gönderen: 18.12.2008 - 18:11
Bu Mesaji Bildir   rahil üyenin diger mesajlarini ara rahil üyenin Profiline bak rahil üyeye özel mesaj gönder rahil üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Moderator


4254 Mesaj -
Cümlemizden Kardesim
Selam ve dua ile ALLAHA emanet olun
Gönderen: 18.12.2008 - 18:18
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1031 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
2243 üye ile 29.03.2024 - 11:40 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
nailgencer (44), Orchidee (37), onersinanc (67), sivas58 (59), selale 1 (48), kir cicegi (33), Türkiz (54), murad safak (48), hanik (56), musti58 (52), hvv23 (41), meryema (44), YUSSF (51), erdal.sahin (45), kadir_eyup (44), ufux (49), sankay (49), Ebu Muhammed (49), UmutK (47), yasmin79 (45), Turkiyeli 66 Ac.. (35), sayyad82 (42), Cerez (56), serapbuyukcivel.. (56), Mustafa. (53), crixso (47), fatihbeyza (51), aydinfuat1991 (34), bekar ögretmen (45), leventay24 (60), selyum (45), fatihmeskul (47), altug utku (46), emrebey (51)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.65249 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.