stromectol budesonide ivermektin generique luvox dexamethasone 3tc abilify aceon acepril acerpes achromycine aciphex acivir acnecolor acnefuge acticin actigall actisite active pack actonel actoplus met actos acular adalat cc adalat adapress adartrel adcirca addyi adipur advair diskus advair rotahaler aerius aerodiol aggrenox agofenac agoprim agopton agorex airol airomir akneroxid aknex aknin n aknoral albenza
     
     

0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » HADİS / SÜNNET » Ameller niyete göredir...

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Ônder23 su an offline Ônder23  
Ameller niyete göredir...
569 Mesaj -
Mü'minlerin emîri Ebü Hafs Ömer ibni Hattab radýyallahu anh, Resülullah sallallahu aleyhi ve sellem'i þöyle buyururken dinledim, dedi:

"Yapýlan iþler niyetlere göre deðerlenir. Herkes yaptýðý iþin karþýlýðýný niyetine göre alýr. Kimin niyeti Allah'a ve Resülü'ne varmak, onlara hicret etmekse, eline geçecek sevap da Allah'a ve Resülü'ne hicret sevabýdýr. Kim de elde edeceði bir dünyalýða veya evleneceði bir kadýna kavuþmak için yola çýkmýþsa, onun hicreti de hicret ettiði þeye göre deðerlenir."[1]

Açýklamalar :

"Yapýlan iþler niyetlere göre deðerlenir" hadisi, insanýn kazanacaðý sevap ve günahlar ile yakýndan ilgili ve son derece önemlidir. Ahmed Ýbni Hanbel, Ebü Davud, Tirmizî, Darekutnî gibi büyük alimler, bu hadisle, Ýslamiyet'in üçte birini anlamanýn mümkün olduðunu söylemiþlerdir. Ýmam Þafiî, bu hadisin yetmiþ ayrý konuyla ilgisi bulunduðunu, bu sebeple de onu din ilminin yarýsý saymak gerektiðini belirtmiþtir. Ýmam Buharî ise, kitap yazanlara bir nasihatte bulunarak, eserlerine bu hadisle baþlamalarýný tavsiye etmiþtir.

Þimdi niyetin ne olduðunu görelim:
Niyet, bir iþi Allah rýzasý için yapmayý kalbden geçirmektir. Ýþ ya kalble, ya dille veya diðer organlarla yapýlýr. Kalbimizle yaptýðýmýz iþler, niyet ve düþüncelerimizdir. Dilimizle yaptýklarýmýz konuþmalarýmýzdýr.

Organlarýmýzla yaptýðýmýz iþler de fiil ve davranýþlarýmýzdýr. Sözler ve davranýþlar çoðu zaman niyete baðlý olduðu için, iyi niyet bazan baþlý baþýna bir ibadet olur.

Ameller yani yapýlan iþler niyete göre deðer kazanýr sözü, çoðu zaman organlarýmýzla yaptýðýmýz iþleri kapsar. Yoldaki bir taþý, insanlara zarar vermesin düþüncesiyle ve sevap kazanmak ümidiyle kaldýrýp atmak bir ibadet sayýlýr. Birinin malým meþru olmayan yollardan elde etmeye karar vermiþken, Allah korkusuyla bu düþünceden vazgeçmek de ayný þekilde sevap kazanmaya vesile olur.

Kalbden geçen düþünceler, iyi niyete dayandýðý zaman Allah katýnda deðer kazanýr. Bu esnada kalbin uyanýk ve þuurlu olmasý gerekir.

Dil bir þeye niyet ederken kalb bu düþünceye katýlmazsa, niyet makbul olmaz. Çünkü Allah Teala bizim þeklimize, kalýbýmýza deðil, kalblerimize bakar, niyetlerimize deðer verir.

Abdullah Ýbni Ömer'in alim ve zahid oðlu Medine'nin yedi fakihinden biri olan Salim, halife Ömer Ýbni Abdülaziz'e yazdýðý mektupta þöyle demiþti:

"Þunu iyi bil ki, Allah Teala'nýn kuluna yardýmý, kulun niyeti kadardýr. Kimin niyeti tam olursa, Allah'ýn ona yardýmý da tam olur. Niyeti ne kadar azalýrsa, Allah'ýn yardýmý da o kadar azalýr."

Herkesin yaptýðý iþin karþýlýðýný niyetine göre almasý þu gerçeði vurguluyor: Yapýlan bir ibadet ve herkesin takdirini kazanan bir hizmet görünüþ bakýmýndan kusursuz olabilir; ancak o ibadet ve güzel hizmetin samimi bir niyetle ve sadece Allah'ýn rýzasýný kazanmak maksadýyla yapýlmasý þarttýr. Ýnsanlarýn takdir ve teveccühünü kazanmak veya hem Allah rýzasýný hem de insanlarýn takdirini kazanmak düþüncesiyle yapýlan ibadet ve hizmetlerin Allah katýnda hiçbir kýymeti yoktur. Yapýlan iþleri Allah katýnda deðerli kýlan bizim ihlas ve samimiyetimiz, yani o iþleri sadece Allah rýzasý için yapmýþ olmamýzdýr. Mesela insanlar beni görsün ve takdir etsin diye namaz kýlmak, zekat vermek þirk derecesinde büyük bir günahtýr. Fakat gösteriþi aklýndan geçirmeyen bir mü'minin, baþkalarýný o ibadeti yapmaya teþvik etmek niyetiyle herkesin göreceði bir yerde namaz kýlýp zekat vermesi faziletli bir davranýþtýr. Böyle bir mü'min hem görevini yapmýþ hem de iyi niyetinden dolayý ayrýca sevap kazanmýþ olur.

Ýyi niyete dayanmayan, sadece gösteriþ için yapýlan ibadetlerin ve güzel davranýþlarýn Allah katýnda hiçbir deðeri bulunmadýðýný Peygamber Efendimiz ibretli bir misalle ortaya koymuþtur. Bu hadis-i þerife göre kýyamet gününde ilk defa bir þehid hakkýnda hüküm verilecek. Allah Teala ona ne yaptýðýný sorduðunda:

- Senin uðrunda çarpýþtým, sehid edildim, diyecek. Fakat Cenab-ý Hak ona:
- Yalan söyledin. Sana cesur adam desinler diye çarpýþtýn, buyuracak ve o adam yüz üstü sürüklenerek cehenneme atýlacak.
Daha sonra ilim öðrenip öðreten ve Kur'an okuyan bir kimse getirilecek. Ona da ne yaptýðý sorulacak.
- Ýlmi öðrendim ve öðrettim. Senin rýzaný kazanmak için Kur'an okudum, diyecek. Allah Teala ona:
- Yalan söyledin. Ýlmi, sana alim desinler diye öðrendin. Kur'aný ise, güzel okuyor desinler diye okudun. Nitekim öyle de denildi, buyuracak. O adam da yüz üstü sürüklenerek cehenneme atýlacak.
Hadis-i þerifin devamýnda zengin bir kimsenin huzura getirileceði, onun da malýný Allah rýzasý için harcadýðýný söyleyeceði, ona, "cömert adam" desinler diye malýný sarfettiði söyleneceði ve diðerleri gibi onun da cehenneme atýlacaðý belirtilmektedir.[2]

Bu niyet hadisinden þöyle bir sonuç da çýkmaktadýr:
Aslýnda ibadet olmayan bazý iþler, iyi niyetle yapýldýðý takdirde ibadete dönüþebilir. Mesela yemek yiyen kimse, bu gýdalardan elde edeceði kuvvetle ibadet edeceðini düþünürse, yemek yerken bile sevap kazanmýþ olur. Normal ticaretini yapan kimse, iþini en iyi þekilde yaparak insanlara hizmet etmeyi, onlarý aldatmamayý düþünürse, hem para hem de sevap kazanabilir.

Hadis-i þerifimizde "Kimin niyeti Allah'a ve Resülü'ne varmak, onlara hicret etmekse, eline geçecek sevap da Allah'a ve Resülü'ne hicret sevabýdýr" buyuruluyor. Hicret, bir þeyi terketmek demektir. Allah Teala'nýn yasak ettiði þeyleri terkedip yapmamak da genel manada hicret sayýlmaktadýr. Bu sebeple Peygamber Efendimiz:

"Muhacir, Allah'ýn yasakladýðý þeyleri býrakan kimsedir" buyurur.[3]

Hadiste sözü edilen hicretten maksat, kafirlerin elinde bulunan vataný býrakýp Ýslam yurduna göçmek demektir. Hz. Peygamber ile ashabý, Mekke'den Medine'ye bu maksatla göçmüþlerdir. Resül-i Ekrem sallallahu aleyhi ue sellem'in söylemek istediði þudur:

Bir adam hicret ederken dünyevî bir çýkar düþünmemiþ, sadece Allah'ýn rýzasýný kazanmayý ve Resülullah'ý hoþnut etmeyi hedef almýþsa, hicreti makbul olmuþtur; Allah ve Resulü'ne hicret etme sevabýný elde etmiþtir. Kim de hicret ediyor görünse bile, aslýnda bir dünyalýk elde etme veya bir kadýnla evlenme arzusuyla yola çýkmýþsa, onun hicreti makbul sayýlmaz ve hiçbir sevap kazanamaz. Bu gerçeði Allah Teala þöyle belirtmiþtir:

"Kim ahiret kazancýný istiyorsa, onun kazancýný çoðaltýrýz. Dünya kazancýný isteyene de dünyalýk veririz; ama onun ahirette bir nasibi olmaz". [4]

Bu hadis-i þerifin söylenmesine þöyle bir olayýn sebep olduðu anlatýlýr:

Sahabîlerden biri, Ummü Kays adlý bir hanýmla evlenmek ister. Fakat o günlerde Ümmü Kays Medine'ye hicret etmeyi düþünmektedir. Kendisiyle evlenmek isteyen sahabîye, niyeti ciddi ise Medine'ye hicret etmeyi ve orada evlenmeyi teklif eder. Mekke'deki kurulu düzenini terketmeyi henüz düþünmeyen o sahabî Ümmü Kays'la evlenmek arzusuyla Medine'ye hicret etmek zorunda kalýr. Bu durumu bilen sahabîler, Ümmü Kays'ýn muhaciri anlamýnda "Muhaciri Ümmü Kays" diye takýldýklarý o zatýn, hicret sevabý kazanýp kazanmadýðýný tartýþmaya baþlarlar. Ýþte o zaman Peygamber Efendimiz, bu hadis-i þerifle meseleye açýklýk getirerek herkesin niyetine göre sevap kazanacaðýný belirtir.

Hadisten Öðrendiklerimiz:

1. Yapýlan iþlerden sevap kazanabilmek için o iþlere iyi niyetle baþlamak gerekir.
2. Niyetin kalben yapýlmasý önemli olduðu için, bunu ayrýca dille söylemek þart deðildir.
3. Allah rýzasý gözetilmeden yapýlan iþlerden sevap kazanýlamaz.
4. Ýnsan göründüðü gibi olmalý, dünyevî bir çýkar için dini kullanmamalýdýr.
5. Ýhlas, niyet saðlamlýðý demektir.
Gönderen: 03.05.2007 - 15:10
Bu Mesaji Bildir   Ônder23 üyenin diger mesajlarini ara Ônder23 üyenin Profiline bak Ônder23 üyeye özel mesaj gönder Ônder23 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 900 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
2243 üye ile 29.03.2024 - 11:40 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
ibrahim45 (46), ebabil54 (51), _EM!NE_ (36), talat (55), nerfa (58), yakupbozseki (59), NeWBaHaR (37), Akbulut (52), vahdet_ahmet (44), saripapatyam (50), bilo78 (46), gurbetten_silay.. (39), Rabbia (52), akaya20 (38), El- Metin (43), rapidhack (42), muazbinismail (40), SANDOKAN (56), SANKOCINK (56), efuli2 (50), hollanda (46), braskim (45), benreceb (42), ergin32 (55), Ozlem (42), suheyla cabuk (52), selman77 (47), kenankara (39), bilalxx (40), iskenderpasa (46), mstfakin (42)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.58748 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.