|
 |
 |
|
Toplam Forum: 69
*** Toplam Konu: 30100
*** Toplam Mesaj: 148193 |
|
|
|
|
|
Gönderen |
|
|
 |
|
muska |
|
|
|
Selam hocam,
size bir sorum olacak bizim evde bir muska var ve biz bunu bir hocaya gosterip anlamini bize soylerse gunah yapmis oluyormuyoruz?
eger evtse bunu nasil bozabiliriz. ve bozmak icin dualar varmi.
Bide yapilan bir muska aradan cok seneler gecerse bozulurmu?
simdiden tesekkur ederim.
selam ve dua ile
|
Gönderen: 22.03.2006 - 22:26 |
|
 |
ahmet gunay |
|
|
|
|
Deðerli kardeþim Muska Bazý hastalýklarý, kötülükleri ve nazarý uzaklaþtýrmak için boyna asýlan veya üstte taþýnan yazýlý kaðýt; üç köþeli þekilde katlanmýþ þey; üç köþeli bir nüsha manalarýnda kullanýlýr.
Muska kelimesinin aslý "nüsha"dýr. Arapça nüsha'dan Türkçeye bu þekilde, deðiþerek geçmiþtir. Buna Kuzey Afrika'da "hurz", Doðu Arabistan'da "hamaya", "hafiz" yahutta "maâza", Türkiye'de "muska", "nusha" veya "hamail" denir. Hadis ve fýkýh kitaplarýnda, "rukye" olarak geçmektedir.
Muska, genellikle olasý bir hastalýktan korunmak veya tedavî amacýyle yazýlarak taþýnýr. Çoðunlukla üçgen biçiminde meþin, teneke, gümüþ ve altýn kalplar içine konarak boyna asýlýr ya da kola takýlýr. Dört köþeli veya kalp biçimiýýde kaplara da konan hamail, bütün Ýslâm dünyasýnda yaygýn biçimde kullanýlmaktadýr.
Muskalara yalnýzca sûre, ayet, hadis veya bir dua yazýldýðý gibi, Allah'ýn, meleklerin, efsanevî kiþilerin adlarý, anlaþýlmaz týlsýmlý sözler, simgeler, yýldýz iþaretleri, rakamlar, rumuz ve iþaretler, insan ve hayvan resimleri ile garip harf þekilleri de yazýlýp çizilmiþtir. Sûre, ayet, hadis ve duanýn yazýldýðý muskalar Ýslâm dönemine; diðerleri ise, Ýslâm'dan önceki batýl inanç ve hurâfelere aittir.
Müslümanlar arasýnda muskalara 113. sûre olan Felak, 114. sûre olan Nâs, Yasin, Fâtiha süreleri, Âyetü'l-Kürsi (2/256), Âyetü'l-Arþ (9/130), diðer çeþitli ayet, hadis ve dualar yazýlýr.
Ýslâm fýkhý âlimleri, zararý gideren þeyleri üçe ayýrmýþlardýr: Birincisi, açlýk için ekmek yemek ve susuzluk için su içmek gibi kesin olanlarýdýr. Ýkincisi, týbbî tedâvilerin bir kýsmý gibi muhtemel (maznûn) olanlardýr ve üçüncüsü de, okuyarak tedâvi gibi, etkisi ihtimalli olanlardýr. Zararý gidereceði kesin olan þeyi kullanmak farz ve onu terketmek haramdýr. Muhtemel olaný yapmak iyidir. Ancak onu terketmek haram deðildir. Üçüncü türünü yapmak da caizdir (Elmalýlý Hamdi Yazýr, Hak Dini Kur'ân Dili, Ýstanbul 1970, IX, 6395 vd.).
Dolayýsýyle Ýslâm'a göre nazar, korku ve benzeri bazý psikolojik hastalýklar için sûre, ayet, hadis ve dualarý okumak ve yazýp bir yere asmak caiz kabul edilmiþtir.
Her þeyden önce Ýslâm dini, insan sýhhâtinin korunmasýna ve hastalandýðý zaman tedâvî görmesine son derece önem vermiþtir. Ebu Hureyre, Ýbn Abbâs ve Ýbn Mes'ûd'tan rivâyet edildiðine göre, birisi Hz. Peygamber (s.a.s)'in huzuruna gelerek, "Ya Rasûlallah, gerektiðinde tedâvi olalým mý?" diye sormuþ. Hz. Peygamber (s.a.s) bu soru üzerine: "Ey Allah'ýn kullarý tedâvi olunuz. Yüce Allah ihtiyarlýðýn dýþýndaki her hastalýðýn þifâsýný da yaratmýþ" diye buyurmuþtur (Buhârî, Týb, 1; et-Tirmizî, Týb, 2
Ebu Sâîd kanalýyla rivâyet edilen bir hadiste, Hz. Peygamber (s.a.s)'in muavvizeteyn* (Felak ve Nas) sûreleri nazil oluncaya kadar, insan ve cinlerin nazarlarýndan Allah'a sýðýndýðý açýklanmaktadýr (et-Tirmizî, Týb, 16; Ýbn Mace, Týb, 33).
Hasta olan bir insanýn dua etmesi ve okumasý câiz olduðu gibi, salih kimselere bunu yaptýrmak da câizdir. Hz. Aiþe (r.a)'dan þöyle rivâyet edilmiþtir: Hz. Peygamber (s.a.s) hasta olan akrabalarýnýn üzerine okuyarak sað eliyle onlarý sývazlar ve þöyle derdi: "Ey Allah'ým, ey insanlarýn Rabb'ý, þu hastalýðý götür, þifâ ver, þifâ veren Sensin. Senin vereceðin þifâdan baþka þifâ yoktur. Hastalýðý ortadan kaldýracak bir þifâ ver" (Ýbn Mace, Týb, 35, 36).
Bu ve benzeri rivâyetlere göre, okuma ve yazma sûreti ile tedâvî caizdir. Ancak bunun için bazý þartlar vardýr. Bu þartlarý þöyle sýralamamýz mümkündür:
1- Okunan ve yazýlan þey sûre, ayet, hadis veya manasý anlaþýlan dua olacak.
2- Manasý bilinmeyen bir takým isim, harf, resim ve iþâretler kullanýlmayacak. Buna göre, yukarýda anlatýlan ikinci çeþit muskalar Ýslâm'a göre haram ve yasaktýr.
3- Týbbi tedâvide olduðu gibi, burada da þifâ verenin yalnýz Allah olduðuna inanýlacak; O'ndan baþkasýndan hiç bir þey umulmayacaktýr.
4- Sevdirmek veya nefret ettirmek gibi, tedâvi ile alakasý olmayan þeyler için yapýlmayacaktýr (Elmalýlý Hamdi Yazýr, Hak Dini Kur'ân Dili, IX, 6397).
Dikkat edilecek diðer bir husus da muska yazarken veya yazdýrýrken, Ýslâm'a muhalif olan her þeyden uzak durmak gerekir. Ölçü Ýslâm ve niyet Allah'ýn rýzasý olmalýdýr.
Âlimlerin çoðunluðu, okuma veya yazma yolu ile tedâviden ücret almayý câiz görmüþ bunu haram kabul etmemiþlerdir (et-Tirmizî, Týb, 20; el-Aynî, Umdetu'l-Kari, V, 647). Ancak bunu istismar etmemek gerekir.
Yukarýdaki þartlara uygun olarak yazýlan muskalarý kullanmak ve taþýmak (caizin terki ise evlâdýr). Ýslâm dini açýsýndan herhangi bir sakýncasý yoktur; fakat bu þartlara aykýrý olarak yazýlan ve taþýnan muskalar, Allah'a ortak koþma (þirk) anlamýna geleceðinden, kesinlikle yasaklanmýþ, haram kabul edilmiþtir.
Eðer manasýný biliyorsanýz bir bilene göstermeniz faydalýdýr kardeþim.Sakýncalý birþeyse zaten bilen kiþide yol gösterecektir.Yakabilirsiniz.
Selam ve dua ile...
|
Gönderen: 23.03.2006 - 00:01 |
|
|
Şu an Yok üye ve 783 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 12:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.
[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye] |
|
 |
|
Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve
afiyet dolu ömür dileriz:
beyazmelek (54), aynurr (41), mehmetdemir (56), ahmet örnek (30), tunbat (50), perserin (38), ayhanerguder (61), mine_31 (50), trusan (47), kirik mizrap (46), kalpten (39), cihankarasu (38), Salih05 (33), halitgalip (74), yildizbasak (37), melek86 (39), mercan_nur (39), sahende (29), ozbal (53), Ümmügül (38), necati yasar (54), Sevilay (38), Sevgii (41), zilal23 (44), ebsar (45), Ert (60), alakurt (39), yeniceli (48), halil_tasdemir3.. (38) |
|
|
|
 |
|