|
 |
 |
|
Toplam Forum: 69
*** Toplam Konu: 30100
*** Toplam Mesaj: 148193 |
|
|
|
|
|
Gönderen |
|
|
 |
|
iSRARLA OKUMANIIZI iSTiYORUM |
|
|
16 Mesaj -
|
|
|
DEÐERLÝ KARDEÞLERÝM BÝR YERDEN ELÝME ULAÞAN ALTERNATÝF TEFSÝR NOTLARINDAN SÝZÝNDE FAYDALAMANIZI ÝSTÝYORUM.173 SAYFA OLAN BU YAZIYI SÝZLERÝ SIKMADAN KISA KISA ÝSTÝFADENÝZE SUNACAM.RABBÝM TESÝRÝNÝ NASÝP ETSÝN.AMÝN.
MÜ;MÝNÛN (BÜTÜN ÝNANANLARIN) SÛRESÝ
Bismillâhirrahmânirrahîm
Pratiklerden ziyade imanýn, özellikle ahirete imanýn; kurallardan ziyade, içinde ahlâk ve yüce deðerlerin oluþmasý gereken Mekke döneminde nazil olmuþtur. 118 âyettir. Âdeta, Kuranýn 114 sûresi, artý, asýllarý semavî olan Yahudilerin, Hýristiyanlarýn, Sâbiîlerin ve Mecusîlerin semavî kitaplarýnýn özetidir.
Evet, bu sûre, bütün inanmýþlarýn sûresidir. Çünkü, bu sûrenin 52. âyeti açýk ve net olarak bütün bu ümmetleri tek bir Rabbin inanmýþlarý olarak bir ümmet saymýþtýr. Ve, bu birliði saðlamak ve yerleþtirmek için, onlarý dikkatli olmaya çaðýrmýþtýr.
Ýkinci olarak, bu sûrenin baþýnda zikredilen sýfatlardan her biri, müminlerin birer grubuna iþarettir.
Hýristiyan ve Yahudilerle diyalogda önemli bir noktaya ulaþtýðým bir dönemde bir kýsým sorularý kendime sormaya baþladým. Acaba bir yanlýþ yapýyor muyuz? Bu niyetle Kuraný açýp okumak isterken, karþýma bu sûrenin mezkur 52. âyeti çýktý.
Sözü uzatmadan, bu mu'cizeli sûrenin bine yakýn îcaz ve icaz nüktelerini yazmaya çalýþacaðýz. Geniþ ve bu sûrenin hakkýný ifa eden bir tefsir için bir büyük cilt kitap yazmak gerekir. Buna da saðlýðým ve imkânlarým müsait deðildir... Onun için sadece âyetlerin birbiriyle olan münasebetlerinin ve cümle ve kelimelerinin nüktelerini küçük notlar halinde dizmeye çalýþacaðým. Ýþin tafsilatýný daha önce yazdýðým tefsir parçalarýna ve zeki arkadaþlarýmýn anlayýþýna býrakýyorum.
Cenab-ý Hak bütün inanmýþlarý, özellikle Müslümanlarý Kurana muhatap kýlsýn. Evet, bu kýsa notlarda dahi görüleceði gibi, baþta Müslümanlar olmak üzere bütün insanlýk, anlayýþ konusunda Kuranýn hakkýný verememiþtir.
Âyet: 1-11
Tesbit ettiðim kadarýyla bu onbir âyete, gerçeðe uygun olarak beþ þekilde mânâ verilebilir.
Bu beþ mânâ katmaný dýþýnda âyetlerin kelimelerinde 27 ayrý nükte daha var. Ýþte:
A
Meâl Bazýnda KýsaTefsirleri:
Âyet: 1) Kesinlikle inanmýþ olan herkes kurtuluþa ermiþtir. (Yani ahiret saadetini ve mutluluðunu hak etmiþtir.)
Âyet: 2) Onlar ki, namazlarýnda (ibadetlerinde) huzur ve sükûn içinde idiler.
Âyet: 3) Onlar ki, (dünya) ömürlerini boþa harcamamak için anlamsýz olan herþeyden yüz çevirdiler.
Âyet: 4) Onlar ki, toplumun selameti için zekâtý temin etmeye çalýþtýlar.
Âyet: 5-6) Onlar ki, aile selameti için ýrzlarýný korudular. Eþlerine veya malik olduklarý imkânlarla (gayriresmî olarak) istifade ettikleri kiþilere karþý müstesna... (Fuhþa düþmemek, yani kuralý ve kaidesi belli olmak þartýyla...) Bu iki durumdaki cinsellik hayatýný yaþayanlar kýnanmazlar!
Âyet: 7) Kim bunun ötesini isterse, iþte onlar mütecavizlerin ta kendileridir.1 (Cezalarýný çekmeleri gerek!)
Âyet: 8) Onlar ki, (hem ferdî, hem sosyal) emanet ve sözleþmelerine riayet ettiler.
Âyet: 9) Onlar ki, (þahsî, ailevî, sosyal ve dinî bütün deðerleri karþýlýklý olarak korudular.
Âyet: 10) Ýþte gerçek varisler ancak bunlardýr.
Âyet: 11) Ýþte onlar, Firdevs (cennetin)e varis olacaklar. Onlar orada ebedîdirler.
Bu onbir âyet, bu þekilde geçmiþ ve gelecek, iyi sýfatlara sahip bütün müminleri içine aldýðý gibi, her bir âyetteki her bir sýfat ayrý bir mümin grubuna iþaret ediyor. Yani, o grubun eksikliklerini kendilerine hatýrlatýp onlarý uyarýyor.
Âyet 2) Yahudilere bakar. Çünkü onlarýn çoðu mal, mülk ve dünya siyaseti uðruna namazlarýný huþu ile eda etmiyorlar.
Âyet 3) Hýristiyanlara bakar. Çünkü Hýristiyanlar üçleme gibi boþ, anlamsýz þeylerle vakitlerini geçiriyorlar.
Âyet 4) Müslümanlara bakar. Çünkü Ýslâm denge ve adalet dini olduðu için, zekât gibi müesseseler üzerinde çokça durur.
Âyet 5) Mecusîlere bakar. Çünkü onlar, akraba evliliði ve zina konusunda çok kusurludurlar. Yani, aile biriminin saðlýðýný koruyamamýþlardýr. Ýþte onun için, âyet mefhum-u muhalifi ile Onlar ki, namuslarýný koruyorlar demekle onlarý uyarýyor.
Âyet 6) Metres hayatýný yaþayan Batýlý toplumlara bakar. Onlarýn o ortam içinde kýnanmamalarýný söyler.
Âyet 7) Bunun ötesinin sadece azgýnlýk ve saldýrganlýk ve tecavüz olduðunu söyler. Bir kýsým müþrik ülkelerde olduðu gibi.
Âyet 8) Tarihî emanetlerine ve vahy kültürü ile yaptýklarý sözleþmelere sadýk kalan Haniflere (Hz. Ýbrahim dinine baðlý olanlara) bakar.
Âyet 9) Manevî ve bâtýnî deðerlerini koruyan Sâbiîlere bakar.
Âyet 10-11) Bu bâtýnî ve ahlâkî kültürün, (Hýristiyanlýk þeklinde2 de olsa) dünyaya varis olacaðýný ve þekillerden ziyade dinin bu yönünün raðbet göreceðini gösterir.
Nitekim âhirette de ibadetlerin þekillerinden ziyade mânâ ve özleri ebediyyen kalacaktýr. (Bkz. Ýþârâtül-Ýcaz, Ýbadet bölümü .
Bu son iki grup, tarih öncesine dayandýklarý için ve þimdiki Ýslâm, Hýristiyanlýk, Yahudilik ve Mecusîlik gibi etbalarý tabi olanlarý fazlaca kalmadýklarý için, sona býrakýlan ayrý bir grup olarak zikredilmiþlerdir. Ayrýca, C bendinde zikredileceði gibi, bu iki sýfatýn ayrý zikredilmesinin bir-iki nüktesi daha var.
Bizi bu tasnife sevkeden, Kuranýn evrenselliði ve gramer kaideleridir. Çünkü, Ellezîne marifedir. Marifenin tekrarý ise ayrý ayrý gruplarýn varlýðýný ve hatta görünürlüðünü gösterir. Belagat kitaplarýna bakýlabilir.
Âyet 1 ve 11, bu dinlerdeki bütün insanlarýn gerçekten dinlerini yaþadýklarý takdirde ebedî ve uhrevî mutluluðu hak edeceklerini kesin ihbar ile haber veriyor. (Dinler arasý bölücülük yapanlarýn kulaklarý çýnlasýn!)
C
Bu âyetler, sosyal bünyenin bütün gruplarýna baktýklarý gibi, bir ferdin organlarýnýn ve ruhunun selametine de sýrasýyla bakýyor.
Önce iman; yani akýl ikna olup inanmalý. (O olmadan hiçbir þey olmaz.)
Ýman sonra kalbe gelir.
Sonra dile gelir. (Yani insanýn dilini boþ þeylerden korur.)
Sonra midesini doyurur. (Yani, zekât ve yardýmlaþmayý emreder.)
Sonra kiþinin cinsel organlarýný korur.
Sonra sosyal baðlarýný koruma altýna alýr. (Ki bu, göz ve kulak ve el-ayak gibi organlara bakar.)
Sonra dinî ve ahlâkî duygularýný ve deðerlerini (baþta ruhunu) korur.
Demek, önce kafa, sonra kalb, sonra mide, sonra aile ve cinsel hayat, sonra göz, kulak ve sosyal hayat, sonra dinî ve ruhî hayat... Bunlar ancak iman sayesinde korunabilir ve organize edilebilirler.
D
Bu 11 âyet, böyle deðiþik mânâ katmanlarýný ifade etmekle beraber, din ve düþünce tarihini de bize sunuyor.
1- Ýlk nesiller sadece inanýyorlardý.
2- Sonra namaz gibi ibadetler var.
3- Sonra enerji israfý olmasýn diye, yani boþluktan ve boþ þeylerden kurtulmak için sosyal organizasyonlar olmuþtur.
4- Sonra devlet gibi teþkilatlar ortaya çýkmýþtýr. zekât ve sosyal görevleri organize etmiþtir.
SEN YÜCESÝN SENÝN BÝZE ÖÐRETTÝÐÝNDEN BAÞKA BÝZÝM HÝÇ BÝR BÝLGÝMÝZ YOKTUR.ÞÜPHESÝZ SEN HER ÞEYÝ BÝLEN HÜKÜM VE HÝKMET SAHÝBÝ OLANSIN
Mesaj 1 kez düzenlendi. En son envarrecep tarafından, 10.06.2004 - 00:51 tarihinde.
|
Gönderen: 10.06.2004 - 00:44 |
|
|
|
1113 Mesaj -
|
|
|
Esselamun Aleykum ve Rahmetullah,
envarrecep Kardesim, Allah razi olsun, Yüce Rabbimin Ayetlerini yazmisin.
Ne olursun Hakini Helal et, ben ne demek istedigini anlamadim
Eyer ki aciklarsan cok sevinirim
Tekrar Allahu Teala Razi olsun senden.
Vesselam
|
Gönderen: 10.06.2004 - 01:21 |
|
|
Şu an Yok üye ve 790 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 12:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.
[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye] |
|
 |
|
Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve
afiyet dolu ömür dileriz:
beyazmelek (54), aynurr (41), mehmetdemir (56), ahmet örnek (30), tunbat (50), perserin (38), ayhanerguder (61), mine_31 (50), trusan (47), kirik mizrap (46), kalpten (39), cihankarasu (38), Salih05 (33), halitgalip (74), yildizbasak (37), melek86 (39), mercan_nur (39), sahende (29), ozbal (53), Ümmügül (38), necati yasar (54), Sevilay (38), Sevgii (41), zilal23 (44), ebsar (45), Ert (60), alakurt (39), yeniceli (48), halil_tasdemir3.. (38) |
|
|
|
 |
|