dexamethasone generique colchicine generique luvox generique plaquenil dexamethasone apranax aprovel aralen arava arcocillin arcoxia aricept arilin arimidex aristocort artane arthrotec artofen asacol asasantine asmaxen at 10 atarax atenil ateno basan comp ateno basan atesifar athrofen atridox atrovent augmentin avalide avana avapro avelox aventyl aviral avodart aygestin azaimun azarek azelex aziclav azulfidine bactrim basiron
     
     

0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » ~~~ RaMaZaN-I ŞERiF ~~~ » İTİKAF

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
zahide111 su an offline zahide111  
İTİKAF
10 Mesaj -
ÝTÝKÂF

Bir yerde bekleme, durma ve kendini orada hapsetme. Akýl bâlið veya temyiz kudretine sahip bir müslümanýn beþ vakit namaz kýlýnan bir mescitte ibadet niyetiyle bir süre durmasý anlamýnda bir fýkýh terimi.

Ýtikâf, Kur'an ve sünnetle sabittir. Kur'an'da Ramazan ayýnýn gecelerinden söz edilirken; "... Camilerde itikâfta iken de hanýmlarýnýza yaklaþmayýn..." (el-Bakara, 2/ 187) buyurulur. Baþka bir ayette itikâf ibadetinin daha önceki ümmetlerde de yapýldýðýna iþaret edilir (bk. el-Bakara, 2/125). Hz. Peygamber'in özellikle Ramazan içinde ve Ramazanýn son on gününde itikâf yaptýðýný bildiren çeþitli hadis-i þerifler vardýr. Hz. Âîþe'nin þöyle dediði nakledilmiþtir: "Resulullah (s.a.s) Ramazan'ýn son on gününde itikâf yaparlardý. Bu durum vefat zamanýna kadar bu þekilde devam etmiþtir. Daha sonra Hz. Peygamber'in zevceleri itikâfý sürdürmüþlerdir" (Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 67, 129; bk. Buhârî, Ý'tikâf, 1-18; Ezân, 12, 135; Hayz 10; Müslim, Ý'tikâf, 1-6; Ebû Dâvud, Ramazân, 3; Savm, 77).

Ebu Hanife'ye göre içinde beþ vakit namaz kýlýnan her mescidde itikâfta bulunmak caizdir. Ebu Hanife ve Ýmam Mâlik'e göre itikâfýn nâfile olarak en azý bir gündür. Ebû Yusuf en az süreyi, bir günün yarýdan çoðu olarak belirlerken Ýmam Muhammed itikâf için bir saati de yeterli bulur.

Mesciddeki itikâf erkeklere mahsustur. Kadýnlar evde mescit edindikleri bir yerde itikâfta bulunabilir (ez-Zebîdî, Tecrîd-i"Sarîh, Terc. Kamil Miras, Ankara 1984, VI, 323-326).

Ýslam büyüklerinden ünlü Ata demiþtir ki: Ýtikaf yapan, ihtiyacýndan dolayý büyü bir zatýn kapýsýnda oturup dileðini elde etmedikçe buradan ayrýlýp gitmem, ” diye yalvaran bir kimseye benzer ki,Allah’ýn mabedine sokulmuþ, beni baðýþlamadýkça buradan ayrýlýp gitmem demektedir.”

Ýtikafa giren kimse, bütün vakitlerini namaza tahsis etmiþ demektir.Namaz kýlmadýðý vakitlerde bile mescidin içinde namaz vaktini bekler bir halde bulunacaðý için, hep namazda imiþ gibidir.

Ýtikaf üçe ayrýlýr:

a. Vacip olan itikâf: Adak olan itikâf vaciptir. Bu, en az bir gün olur ve gündüz oruçla geçirilir. Hz. Ömer, Resulullah (s.a.s)'den, "Cahiliyye devrinde Mescid-i Haram'da bir gece itikâfta bulunmayý adamýþtým; ne yapayým" diye sormuþ Resulullah (s.a.s); "Adaðýný yerine getir" buyurmuþtur (Buhârý, i'tikâf, 16; Ahmed b. Hanbel, ll, 10).

b- Sünnet olan itikâf: Ramazan'ýn son on gününde itikâfa girmek sünnettir. Hz. Âîþe'nin rivayet ettiðine göre Hz. Peygamber (s.a.s) orucun farz kýlýnmasýndan ömrünün sonuna kadar Ramazan aylarýnýn son on gününde itikâfa girmiþtir (Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 67, 129). Bir yerleþim merkezinde bulunan müslümanlardan birisi bu sünneti yerine getirirse, diðerleri üzerinden bu görev düþer. Bu duruma göre, her yerleþim birimi için itikâf sünnet-i kifâye hükmündedir. Bir kiþinin bunu yapmasý o beldedeki diðer müslümanlarý sorumluluktan kurtardýðý gibi Cenâb-ý Hakk'ýn, itikâf yapanýn ecrini diðer belde müslümanlarýna da vereceði umulur.

c- Müstehab (mendub) olan itikâf: Vacip ve sünnet olan itikâflarýn dýþýnda itikâfa girmek müstehabdýr. Bunun belirli bir vakti yoktur. Hatta mescide giren kimse çýkýncaya kadar itikâfa niyet ederse orada kaldýðý sürece itikâfta sayýlýr. Bu itikâfda oruç þart deðildir. Bazý müctehidlerin, itikâf süresinin bir saat bile olabileceði görüsünde bulunduklarýný yukarýda zikretmiþtik.

Ýtikâfýn Þartlarý

1- Niyet;Niyetsiz itikâf olmaz. Nezredilen itikâfda niyetin ayrýca dil ile ifade edilmesi gerekir.

2-Mescid: Erkeðin, itikafý cemaatle beþ vakit namaz kýlman mescidde olmalýdýr. Ýtikâfýn en faziletlisi Mescid-i Haram'da, sonra Mescid-i Nebevî'de ve sonra da Mescid-i Aksa'da olandýr. Diðer mescidlerdeki fazilet cemaatin çokluðuna göre deðiþir.

3-Oruç: Daha önce de belirttiðimiz gibi vacip olan itikâf için oruç þarttýr. Sünnet itikâf Ramazan ayýnda olduðu için zaten oruçlu bulunma þart vardýr.

4- Temizlik: Kadýnlarýn hayýz ve nifastan temiz olmalarý gerekir. Cünüplük oruca mani olmadýðý gibi, itikafý da bozmaz. itikâfa giren cami içinde iken ihtilâm olursa, dýþarý çýkarak gusül abdesti alýr ve yeniden itikâfa devam eder.

Ýtikâfta erginlik çaðýna gelmiþ olmak þart deðildir. Bu nedenle mümeyyiz bir çocuðun itikâfý da geçerlidir.

Kadýnýn itikâfa girebilmesi için kocasýnýn iznini almasý þarttýr.

Ýtikâf sýrasýnda kötü ve çirkin söz söylememek, Ramazanýn son on gününü ve cemaatý kalabalýk olan mescidi tercih etmek, itikâf günlerinde Kur'an, hadis, Allah'ý zikir ve ibadetle meþgul olmak ve temiz elbise giyip güzel kokular sürünmek itikâfýn adabýndandýr.

Ýtikâfý bozan þeyler

a- Cinsi iliþkide bulunmak. Kur'an-ý Kerimde; "Mescidlerde itikafa çekildiðinizde kadýnlarýnýza yaklaþmayýn " (el-Bakara, 2/187) buyurulur. Öpmek ve kucaklamak gibi þeylerden dolay inzal vaki olursa yine itikâf bozulur.

b- Herhangi bir ihtiyaç yokken mescidden dýþarý çýkmak.

c-
Bayýlmak.

Ýtikâfa giren kimse mescidden ancak þer'î, zaruri ve tabiî ihtiyaçlarý için çýkabilir.

Ýtikâfa giren kimsenin bulunduðu mescidde cuma namazý kýlýnmýyorsa, cuma namazýný kýlmak üzere baþka bir mescide gitmesi, küçük ve büyük abdest bozmak için mescidden dýþarý çýkmasý tabiî bir ihtiyaçtýr.

Ýçerisinde bulunduðu mescidden zorla çýkarýlmasý ya da þahsý ve eþyasý hakkýnda korkusu sebebiyle baþka bir mescide taþýnmak için çýkmasý ise zarûrî ihtiyaç sebebiyle çýkýþtýr.

Bunlarýn dýþýnda mescidden çýkmak itikâfý bozar. Ýtikâfda olan kimsenin yemesi, içmesi, uyumasý ve ihtiyacý olan þeyleri satýn almasý mescidde olur (bk. Ýbn Âbidîn, Reddü'l-Muhtâr, Ýstanbul 1984, II, 440 vd.; ez-Zebîdî, a.g.e., VI, 323 vd.; Mehmed Zihnî, Ni'met-i Ýslâm, Ýstanbul 1328, s. 98 vd.).

Kaynaklar: Þamil Ýslam Ansiklopedisi
"Ýslam Ýlmihali" M.Asým Köksal
"Büyük Ýslam Ýlmihali" Ömer Nasuhi Bilmen
Gönderen: 26.09.2007 - 17:44
Bu Mesaji Bildir   zahide111 üyenin diger mesajlarini ara zahide111 üyenin Profiline bak zahide111 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 528 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
2243 üye ile 29.03.2024 - 11:40 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
osmanli1 (49), TRABZONLU_TS (43), murat__ (41), remzay56 (61), Mikayil Demir (44), sadoðlu (68), yigilcali (48), müzisyennnn (46), hakankara (55), mikail06 (53), seyfullah (36), erguen (53), @hmed (49), emre-70 (34), AY-NUR (41), yagmurumm (33), ihvankudret (35), KeTeNci (38), zahid1 (49), hamdim (37), intifada (53), samsun1983 (41), veysel.hoca (48), mikail34 (54), zincefr (60), batmazhalil (36), MaziDENbiri (52), sero (58), Natuvan (40), tuana~islam (38), xturkkizx (37), seros633 (47), m_zahid (43), karanfil58 (39), halimyusufoglu (49), minam (44), HATÝCE81 (43), s.emine (43), naci edin (78), Yaseminerdem (36), fatih1981 (43), bekir tek (38), seyyidtalha (52)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.55203 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.